Räkna tjänstepension som förmögenhet?

Tror diskussionen spårat ur lite map framtiden ovan. Så långt in i framtiden är nog ingen idé att försöka gissa om man ska vara realist. De flesta västerländska länder brottas ju med liknande problem men ofta med ännu sämre pensionssystem. De stora grundorsakerna till problemen är ju allt senare inträde i arbetslivet, ökande medellivslängd och minskande tillväxt. Hur dessa faktorer kommer se ut om 30+år när frågeställaren ska gå i pension kan iaf inte jag gissa.

Men till frågan. Det finns nog inget självklart svar eg. Jag skulle säga att det beror på syftet med uträkningen av din förmögenhet.

Ska du tex jämföra med en utlänning så får man se hur pensionssystemet ser ut där och ta med relevanta delar i bådas fall.

Men man kan ju alltid dra saken till sin spets. Person 1 har 4M på ett isk-konto men har aldrig jobbat (eller jobbar utan tjänstepension) och har således ingen tjänstepension. Person 2 har inte en spänn på bankkontot men 10M på tjänstepensionskontot och kan leva mycket bättre än person 1 som pensionär. Så jag tycker nog att man måste räkna med tjänstepensionen i sin förmögenhet, men man ska ju inte glömma att det är oskattat och inte kan tas ut förrän en viss ålder. Men som sagt, vad är syftet med siffran på din förmögenhet du räknar fram?