Tjänstepension istället för lön till brytpunkt

Om man räknar med att den allmänna pensionen inte kommer räcka till alla i framtiden varför ska jag då försöka maxa min lön till brytpunkten i mitt egna AB? Är det inte bättre att spara själv i en tjp-lösning hos Avanza där jag samtidigt kan få (mot en premie) sjukförsäkring och premiebefrielse. Jag får dra av upp till 35% eller 10 PPB.

Tex jag plockar ut en lön på 32300:- för att maxa SGI men jag sätter av 35% i tjp (totalt 43605:- = brytpunkt för statlig skatt)

Jag får dra av på sparandet samtidigt som jag får skatta mindre om jag plockar ut det efter en viss ålder samtidigt om jag skulle jobba.

Den allmänna pensionen (förutom 2.5 % i PPM) är väl bara inflationsjusterad, sparar jag i indexfonder borde jag avkasta 3% x 35 år mer, realt

Blir jag sjuk en längre tid fortsätter premiebefrielsen betala in till min pension efter 90 dagar.

Vad missar jag eller är det för spekulativt att tro att allmänna pensionen inte kommer räcka om 35 år och därför är det bättre att spara själv.

Jag kan ju chansa att den räcker och plocka lön till brytgräns för att investera själv men då missar jag sjuk och premiebefrielsen.

Även om jag inte kan sätta av 35% borde väl det ändå va fördelaktigt att sätta av en del till försäkringarna samt jag kan påverka avkastningen jämfört med allmänna delen.
Jag vet den är låst till 55 år men meningen är ju att den ska vara till pension.

@Monica denna fråga är riktad till ditt webinar ikväll men jag tänkte att fler kanske kan svara på frågan här med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det du missar är ju deltat på utdelningsutrymmet (för enkelhetens skull 262k - 184k) eftersom du inte kommer i gränsbeloppet. Placerar själv utdelningen i mina FIRE-isk. Den totala skatten på utdelningar (strax under 37%) är ju svår att slå och få som bedömmer att det blir lägre i framtiden.

ISK-pengarna från utdelningarna (eller KF om man har det) är ju väldigt mycket friare än både TJP och den allmänna pensionen.

1 gillning

En fördel med tjänstepensionen som få nämner är att till skillnad från eget sparande kan den tas ut livsvarigt. Om jag har lejonparten av mina pengar i eget sparande måste jag gissa hur gammal jag blir och riskerar att få leva knapert om jag skulle råka bli oväntat gammal. Idealet för mig är att ha tillräckligt mycket i olika sorters pensioner för att kunna leva bekvämt utan att tära på det egna sparandet och sedan använda sparandet utanför pensionen för att sätta guldkant på tillvaron.

3 gillningar

Nackdelen med att tänka så är att ta ut livsvarigt innebär att de alltid betalar ut så lite att de kommer räcka för evigt. Delningstalen är väl tilltagna.

Superintressant frågeställning. Jag drog snabbt igång ett Excel-ark och började räkna men gav upp då det blev för många lösa parametrar. :joy: :joy:

Vad får dig att tro att den allmänna pensionen inte skulle räcka till? “Staten” har ett ansvar för att ge oss en grundnivå. Pemgarna som tas för grundskyddet är inte från samma kassa som vår inkomstpension. AP-fonderna har en hel del pengar och det som skulle hända om det går dåligt är at tden så kallade “bromsen” slår i, men jag har svårt att se att det inte skulle finnas ett rimilgt pensionsbelopp kvar till er som går i pension om 35 år. Sen är ju inte inkomstpensionen så mkt att hänga julgranen och som du säger så är inte värdeökningen särskilt stor där (ca 2%/år) så premiepensionen lär få större betydelse för er.

Ang. försäkringarna har jag inte gjort någon djupare analys vad de skulle vara värda.
Utdelning är generellt sätt bättre än tjänstepension. Kommer utdelningen från en värdeökning i en kapitalförsäkring så är den skattefri för bolaget och då blir nettoeffekten ännu större.

Personligen tror jag att man behöver spara mer själv eller spara utdelningen från bolaget för att det ska bli någon rimlig pension i framtiden.

Jag har samma tankar och planerar att agera likt det sättet som @Julle skriver.

Min tanke är att Sverige går mot en fördjupad problematik i samhället där fler människor blir mer och mer utsatta och hamnar i svår arbetslöshet och därför inte kommer betala in pengar om 35-50 år när jag är pensionär.
Ovanpå det så automatiseras industrin och servicesektorn vilket också ger färre arbetstillfällen.

Redan idag får du väldigt lite ut ur systemet i förhållande till vad du betalar in och det lär sjunka ännu mer. I takt med att den allmänna pensionen sjunker så minskar ju också den avkastning/utdelning som du får på den kostnad du har för din lön varje månad för att få delta i systemet…

Finns många som påpekat att den allmänna pensionen inte kommer räcka till. Bl.a @janbolmeson har ju pratat flera gånger om att han träffat en riksdagsledamot som bara skrattar och säger det är inget vi behöver oroa oss för, eftersom den INTE kommer räcka.

Här var även en artikel från hemsidan: SVT Rapport: 35-åringar kommer inte ha en dräglig pension

2 gillningar

Pensionsmyndigheten kommer under hösten ha en artikelserie på temat.

1 gillning

Genom att införa riktålder så kommer det att komma in mer pengar och de kommer att räcka längre. Det är diskussioner om hur pensionen ska bekostas och utformas, men jag är kanske naiv då jag inte ser någon risk för att det inte skulle finnas någon vettig pensions framöver - även för er unga. Om inte nuvarande system räcker tlll så finns det grundskydd som täcker upp och rimligtvis så kommer pensionssystemet att justeras så att det ger en rimlig nivå även framöver.

1 gillning