I veckans avsnitt som är en FIRE-intervju med Jesper (nej, inte @angaudlinn) så kommer vi in på en föreläsning som inspirerade mig jättemycket för många år sedan. Det är en föreläsning av professorn Randy Pausch som drabbats av dödlig cancer.
I USA är det tradition att en professor får hålla en avslutande föreläsning innan han slutar “The Last Lecture”. Det här är inspelningen från denna föreläsning som han döpte till “Att uppnå sin barndoms drömmar”. I den delar han - med mycket humor - med sig av sina insikter och livsvisdom.
Jag vill verkligen bjuda in dig till att se den. Det är en av de finaste och mest inspirerande föreläsningar jag har sett. Det är därifrån som jag har fått de två citaten som har hängt med mig i livet sedan dess:
Väggen som du springer in i från tid till annan, den är inte där för att hindra dig. Den är där för att ge dig möjligheten att visa hur mycket du faktiskt vill ha det och hur viktigt det är för dig. Väggen är inte där för att hindra dig, den är där för att hindra alla de andra som inte vill det lika mycket som du.
Den finns även som en bok om man istället vill läsa boken.