Ränta-på-ränta (beräkning i excel)

Frågan baseras sig på denna sida: https://rikatillsammans.se/ranta-pa-ranta-formler-excels-slutvarde-och-min-kalkylator/ (under “Skillnad beroende på om du räknar räntan i början eller slutet av perioden”):

I er kalkyl för ränta-på-ränta (med månatligt sparande) så har ni ju alternativet att beräkna med ränta i början av period eller i slutet. Det jag undrar är; (i) Vad stämmer bäst för ett månadssparande som sätts in när lönen har kommit i slutet på varje månad? (ii) Många utgår från kalkyler som räknar på att förräntning sker i början av perioden - men blir inte det missvisande?

1 gillning

Med tanke på att börsens avkastning räknas över decennier så spelar någon månad hit eller dit inte så stor roll för kalkylen. Den förväntade avkastningen per månad är 0,5-1% när du snittar det över ett sekel. Men månad för månad varierar det så mycket att det blir meningslöst.

Om du vill välja att förränta det hela innan insättning i slutet av månaden så kan du göra det. Välj något bara.

2 gillningar

Det spelar ju ingen roll när under kalendermånaden som du sätter in pengarna. “Räntan” och därmed ränta på räntaeffekten påbörjas från dag 1 oberoende om insättningen sker 5:e eller 25:e varje månad.

1 gillning

Tack för svaren! men frågan var specifikt riktad mot själva beräkningen i excel (som tas upp i artikeln jag länkade till). På instagram sa de att Jan skulle komma till denna fråga vid något tillfälle :slight_smile:

Jag håller med föregående talar att det inte spelar så stor roll. Det gör dock att siffrorna diffar lite beroende om man räknar att insättningen sker typ 1 januari och löper under januari eller du sätter in dem 31 januari. I grunden blir ju avkastning 31/365-delar lägre.

Men det är så mycket osäkerhet i beräkningar över längre perioder att det inte spelar någon större roll tänker jag.

Hej @janbolmeson !

Tack för ditt svar :slight_smile: Även för månadssparande tänker du ?

/Samuel