I er kalkyl för ränta-på-ränta (med månatligt sparande) så har ni ju alternativet att beräkna med ränta i början av period eller i slutet. Det jag undrar är; (i) Vad stämmer bäst för ett månadssparande som sätts in när lönen har kommit i slutet på varje månad? (ii) Många utgår från kalkyler som räknar på att förräntning sker i början av perioden - men blir inte det missvisande?
Med tanke på att börsens avkastning räknas över decennier så spelar någon månad hit eller dit inte så stor roll för kalkylen. Den förväntade avkastningen per månad är 0,5-1% när du snittar det över ett sekel. Men månad för månad varierar det så mycket att det blir meningslöst.
Om du vill välja att förränta det hela innan insättning i slutet av månaden så kan du göra det. Välj något bara.
Det spelar ju ingen roll när under kalendermånaden som du sätter in pengarna. “Räntan” och därmed ränta på räntaeffekten påbörjas från dag 1 oberoende om insättningen sker 5:e eller 25:e varje månad.
Tack för svaren! men frågan var specifikt riktad mot själva beräkningen i excel (som tas upp i artikeln jag länkade till). På instagram sa de att Jan skulle komma till denna fråga vid något tillfälle
Jag håller med föregående talar att det inte spelar så stor roll. Det gör dock att siffrorna diffar lite beroende om man räknar att insättningen sker typ 1 januari och löper under januari eller du sätter in dem 31 januari. I grunden blir ju avkastning 31/365-delar lägre.
Men det är så mycket osäkerhet i beräkningar över längre perioder att det inte spelar någon större roll tänker jag.