Ränta betalas ut vid varje månadsskifte och ökar då saldot på sparkontot. Du kan själv se alla tidigare ränteutbetalningar i din kontohistorik som du finner under transaktioner på din kontoöversikt."
Men direkt på Collectors sparkonto kan man se att räntan ackumulerar men den betalas inte ut som hos Avanza. Jag mailde då Collector och fick följande svar: "Inlåningsräntan utbetalas årligen i efterskott per den sista december eller i samband med att kontot avslutas. "
Ja det minskar ränta på ränta-effekten. Men på 1 miljon sparade kronor så ger det endast 25 kr extra per år. Jag personligen hade valt det alternativet som är mest praktiskt för dig. Själv föredrar jag att ha det via Avanza pga. smidigheten att flytta in/ut pengar på sparkontot.
Är det inte bara så att ni i båda fallen har en “effektiv” ränta på 0.75 per år, men att det i avanza-sparkonto-plus-fallet är så att den är omräknad till månadstakt och betalas ut månatligen (då alltså något LÄGRE än (belopp på konto) x (1.0075) / 12) ?
Tittar man idag (aug 29) på Avanza Sparkonto+ Collector så ger 3mån bundet 0,4% ränta medans samma bindningstid direkt på Collector ger 0,95%?
För 6mån förhåller är det 1% kontra 1,45%. Stor skillnad mao mellan Avanza och Collector direkt. Kan det ha att göra med att Avanza betalar ut räntan månadsvis som John6 upptäckte?
Nej, det tror jag inte.
Som Fredrik skriver ovan är det i praktiken väldigt liten skillnad mellan månadsvis och årsvis ränta.
Den stora skillnaden beror snarare på att Collector tycker att det är bättre (för dem) att du har konto direkt hos dem än via Avanza.