Finns det någon uppenbar nackdel att välja Avanzas obundna ”plus-sparkonton” framför deras vanliga sparkonto? Det är ingen enorm skillnad i räntesats men alltid något…
Jag är väl medveten om att man kan ha sparpengar på andra ställen, så om det behöver ni inte läxa upp mig;)
Även diskussioner kring samarbetspartnernas verksamheter kan vi väl för en stund lämna utanför - detta är enbart en fråga om säkerhet, inlåsningseffekter e.d.
För att svara på OPs (snart till synes utdaterade) fråga: Det finns absolut nackdelar då transaktioner bara sker vissa tider på dygnet. (In before “sparkonton är inte för traders”, jo det kan absolut vara en ‘desired feature’ med snabba interna transaktioner).
Hur blir det med dessa konton, kommer dom att automatiskt avslutas och pengarna förs över till avanzas egna sparkonto eller måste man aktivt göra en flytt?. Vill ju gärna ha pengarna där så länge som möjligt då det ändå skiljer några tiondelar i ränta.
Pengarna ligger kvar på kontot fram till det datum då det avslutas. Har du inte tömt kontot själv innan det datumet, så flyttas saldot över till Avanzas egna sparkonto.
All info finns i det meddelande som Avanza skickar till berörda kunder.
Jag har sparkonto+ hos Collector, Santander, Resurs, Nordax och Klarna. Av dessa är det enbart Klarna där meddelande är skickat och datum för stängning är bestämt, den 16/4.
Har du enbart några av de övriga kontona har du nog inte fått meddelande ännu.
Idag fick jag slutgiltiga beskedet att mina sparkonto+collector kommer att avslutas. Ifall saldot är högre 10 000 kr kommer pengarna att överföras till Collector och ifall det lägre kommer dessa pengar att överföras till mitt AF konto hos Avanza.