Har en måhända korkad fråga, men nu skaffade jag ju detta konto för att möjligen få svar på olika frågor.
Så som jag tolkat det så gör det ingen skillnad på ränta-på-ränta-effekten att man har flera konton på samma bank. Men hur är det om man är utspridd med sitt sparande på flera banker? Påverkar det effekten?
Vart pengarna finns är ju inte det viktiga för ränta på ränta effekten. Utan det är att du får avkastning på insatt kapital.
Så ha du pengarna på 25 olika banker om du vill.
Det kan påverka effekten. Har du flera nishbanker utan insättningsgaranti och en går i konkurs så är resultatet bättre än om du bara har en bank som går i konkurs
Men nu var det ju inte det du frågade. På den riktiga frågan så nej, matematiken är den samma, men kanske mer uppenbar och motiverande om du ser allt på samma ställe
Den enda sådan påverkan jag kan se är om du har det på ett rent sparkonto i en bank som erbjuder högre sparränta på högre belopp. Jag vet att det är vanligare i mindre banker. Men vem sparar på sparkonto idag?
Alltså, räntapåräntaeffekten är ju bara följande:
År 1 investerar du 100 kr. Du får låt säga 10 kr (= 10% * 100 kr) i ränta.
År 2 har du 110 kr investerade. Du får nu 11 kr (= 10% * 110 kr) i ränta. 1 kr av detta kallar vi “ränta på ränta”.
Det spelar ingen roll hur pengarna är utspridda eller vad du gör med dem i övrigt; det enda som spelar roll här är att du återinvesterar räntan.