Ränta på ränta effekten, barn och barnbarn

Jag har halvt läst denna blogg sen nåt år tillbaka men inte följt den fullt ut utan läser artiklar om de ämnen som jag är intresserad av för tillfället, där ränta på ränta effekten, fondrobot och sparande till barnen är ämnen jag lagt en allt större tid att läsa in mig på.

Frågan jag har att ställa går kopplat både till sparande till barnen men kanske framförallt troligtvis kommande barnbarnen.

Ni skriver ofta om att ni inte rekommenderar 100% aktier utan högsta risken bör vara 90/10. Samtidigt läste jag i nåt av inläggen att ränta på ränta är det som får pengarna att snabbast växa och att det är så rika familjer har byggt upp sin förmögenhet så som till exempel Wallenberg.

Låt oss leka med tanken att jag sparar till kommande barnbarn och för att ge dom extrema fördelar i livet så vill jag börja spara åt dom innan jag ens har egna barn. Är det orimligt att då spara hos en fondrobot med 100% aktier i syfte att förhoppningsvis kunna erbjuda 2 generationer bort någon form av ekonomisk säkerhet? Högst risk ger förhoppningsvis också högst avkastning på lång sikt.

Finns det inget scenario där 100% aktier kan anses vara godtagbar risk? Man kan se det som en del av din lekhink

Hej!

Det finns inget som är rätt eller fel när det gäller risknivå. Jag tycker att hinktänkandet är bra; man ska ha en buffert innan man börjar investera i aktier, osv. Men när det gäller långsiktiga investeringar med pengar som man har råd att förlora ser jag inget konstigt med att ha 100 % aktier.

Jag sparar min pension och till minne egna barn i 100% aktiefonder.
Barnen är 2 och 1 år.
Själv är jag 30år.
Kommer minska aktieandelen när det är mindre än 10 år kvar tills pengarna ska användas.
Exempel:
10år+ - 100/0
9år - 90/10
8år - 80/20
Osv

Hur vet du när pengarna skall användas?

https://rikatillsammans.se/eric-strand-100-ar-portfolj/

“Generationshinken” = 100% indexfonder eller enligt ovan länkade artikel?

Eric Strand är hedgefondförvaltare som tjänar sitt levebröd på att minska drawdown. I valet mellan låg risk och hög avkastning så ligger hedgefonderna närmre “låg risk”. Kan vara bra att tänka på. Det är inget fel i sig, bara radikalt olika sätt att investera på. Eric Strand är också säljare och vill såklart sälja in just sin variant som “den bästa”.