Tack för alla svaren!
Frågan är ju precis som flera säger, vad gör man med pengarna om man tar ut dem.
Problemet är kanske att jag går in och tittar till och ifrån och när man ser att ena gången ligger det på en total uppgång av 17% och nästa gång på 13% (och just det ISK kontot har jag hos Länsförsäkringar bank och de visar också det monetära värdet), då är det klart att det känns illa att man inte “tog hem vinsten” när det var uppe på 17%.
Och speciellt när man som nybörjare på detta också hör att snittet över tid ligger på 7% känns det ju som man vill ta ut och “rädda vinsten” även om jag inte har ett speciellt behov av pengarna just nu.
Men det är väl där de där känslorna runt pengarna vs logiken som du pratar om @janbolmeson kommer in förstås…
Förlåt ett par dumma frågor som man kanske borde veta men hur beräknas räntan och när betalas den ut? Är det vid slutet av året, eller är det efter man haft sitt innehav i ett år? Alltså, när får man ut avkastningen och pengarna återinvesteras om man inte rör ISK kontot? Jag tänker om det händer löpande per månad eller om det är en gång per år?
Och som sagt jag inser att detta är väldigt grundläggande, så om någon har någon bra resurs de kan peka på där man kan lära sig sådant här, tar jag tacksamt emot det!