Om vi för enkelhetensskull säger att du sätter in 100 000kr på en fond som ger 10% per år.
Första året så får du 10% på 100 000, dvs 100 000 * 0.1 = 10 000. Du har då totalt 110 000.
Nästa år har du ju 110 000 som du får 10% på, dvs 110 000 * 0.1 = 11 000 och har då totalt 121 000. Du har då fått 10% både på det initiala 100 000 beloppet och 10% på de 10 000 du fick i avkastning året innan. Det är det som är ränta-på-ränta. Ingen ombalasering krävs.
Antalet andelar är irrelevant. Det är totalsumman som har betydelse. Hundra andelar värde 1 000 kr styck som alla ökar 10% var ger samma resultat som en andel värd 100 000 som ökar 10%. 100 * (1 000 * 1.1) = 100 000 * 1.1 = 110 000
Aktiebolag (dom flesta) delar ut utdelning till sina aktieägare med jämna mellanrum, dessa utdelningar (pengar) återinvesteras av fonderna vilket gör att du får ännu mer ”ränta-på-ränta effekt”. Om du äger en rena aktier kommer du få utdelningarna direkt insatta på ditt konto, och du får då avgöra själv om du vill återinvestera dom i fler aktier.
Jo, jag är med på den grundläggande uträkningen för ränta på ränta. Det jag inte förstår är i så fall hur avkastningen räknas ut. För i min enfald trodde jag att det var antal andelar * kurs. Finns det en brytpunkt där “börsen” summerar årsavkastningen och då alla fonderna cashar in avkastning på underliggande innehav och återinvesterar inför dag 0?
NAV-kursen för en fond sätts dagligen (varje vardag), vanligen runt 16-tiden för svenska fonder. Då ser du vad fonden avkastat från föregående dag med fondens avgifter borträknade. Vet inte om det var det du efterfrågade, men tolkade din fråga så iaf
Jepp, tack. Då har jag i alla fall nyckelord att googla ifall jag är nyfiken på hantverket. Är väl mer att det är en svart låda för mig än att jag tvivlar på att det funkar. Tack för förklaringen.
Vet inte om det hjälper något, men denna bilden kanske kan vara till hjälp för att förstå.
Den orangea grafen är priset på S&P 500 indexets aktier, och det blåa är totala avkastningen inklusive aktieutdelningar.
En aktiefonds NAV-kurs sätts beroende på underliggande aktiers pris och utdelningar som återinvesteras, minus fondens interna avgifter för förvaltning och transaktioner. Dvs blåa grafen minus avgifter om det är S&P 500 indexet den följer.
Så om du satte in 100kkr 1989, så hade du tack vare “ränta-på-ränta” effekten nästan 10-dubblat din investering 2015, trots två massiva börskrascher
Det är ju lite den som är charmen med fonder dock! Just att det är en svart låda, du behöver inte veta exakt vad som pågår i bakgrunden. Allt man behöver bry sig om är vilken marknad man vill vara exponerad mot, och se till att man inte blir blåst på avgifterna. Sedan sköter någon annan resten och det är bara att luta sig tillbaka och se pengarna växa!