Ränta på ränta ränta på ränta effekt

Är det inte 1050000 per institut?

Jo, det stämmer. 1 050 000:- per bank garanterar staten.

Tack för alla kloka svar. Det är inte så lätt att hjälpa någon när man själv inte är så kunnig. Så härligt att få lite proffshjälp. Hoppas ni inte tyckte att min fråga var alltför naiv när jag visade min brist på kunskap i ämnet. Tusen tack !

4 gillningar

Det är alltid bättre att fråga än att agera på okunskap. Lycka till med pappsen och sparandet!

2 gillningar

Förresten, det här med ränteffekt som blir som ett självspelande piano. Innebär det att sparräntan per år blir högre än själva insatt sparande under samma år?

Ja, i verkliga tal.

Väldigt värenklat: 100 kronor sparade och 10% ränta ger 110 kronor efter ett år. 110 kronor sparat och 10% ränta ger 121 kronor efter två år etc.

Men, dels är räntan på sparkonto lägre, dels betalas det skatt på vinsten, men principen är densamma.

På en miljon och 4% ränta blir det 28000 i ränta efter skatt första året. Dessa 28000 ger ju i sin tur ränta år två om man låter dessa ligga kvar på kontot. Det blir ytterligare 28000 + 784 kronor år två.

1 gillning

Det innebär bara att varje gång du får ränta så får du ränta på alla pengar som fortfarande sitter på kontot. Låter du räntan sitta kvar får du alltså ränta på ett större belopp än du skulle få om räntan inte satt där.

Flyttar du räntan till något annat ställe där du också får ränta, så får du ju den extra räntan där i stället. Dvs, ingen skillnad.

1 gillning

Det beror ju på hur hög räntan är och hur mycket du nysparat under året. Jag har en sådan portfölj som numera avkastar mer än vad jag kan tillföra i nytt sparande. Men det är för att det är ganska mycket pengar och jag har dessutom utsatt dem för risk genom att investera på börsen, inte bankkonto.