Jag inser att det är en grej med frivillig extrainbetalning av skatt (utöver preliminärskatten som dras på lönen) som jag inte har koll på. Är det såhär? Om man säger åt arbetsgivaren att göra löpande extra skatteavdrag på lönen varje månad så får man ingen ränta på de extra pengarna av Skatteverket. Men om man istället sätter in samma belopp själv varje månad på skattekontot så ger de ränta?
Alla pengar på skattekontot ger väl ränta?
Vi har ju alla bara ett skattekonto.
Men preliminärskatten som dras direkt på lönen dyker väl inte upp som en tillgång på skattekontot? Lite av min poäng, om det nu är korrekt. Att det är fördelaktigare att betala in extra själv än att be arbetsgivaren göra det.
Ditt resonemang bör hålla. Om vi antar att du låter din arbetsgivare dra 500kr extra på din lön varje månad är detta inget du får ränta på från SKV. Om du istället sätter in 500kr på ditt skattekonto varje månad får du helt korrekt ränta på detta belopp givet att det ligger kvar.
Slutsatsen med hela resonemanget är väl egentligen bara att det är dumt att be om extra avdrag på lön i form av extra skatt då detta innebär att du minskar likviditetsflödet under året och därmed din investeringsbara summa. De enda jag kan anse att de är rimligt att be om detta är för de som inte kan sätta av pengar själva utan hellre får denna utbetalning från SKV i samband med semester och därigenom använder detta som det enda sparsätt som blir av.
Generellt dock - se till att skatten är korrekt från början. Då kan du sätta av samma belopp löpande och därigenom få en bättre ränta på ränta effekt. ![]()
Arbetsgivarens inbetalning av preliminärskatt sätts inte in på skattekontot. Tänk så många “svaga själar” som annars skulle passa på att begära utbetalning…