Höja skatten som dras på lönen för att undvika kvarskatt eller investera summan?

Lägga ett frivilligt belopp för skatt från lönen varje månad, eller investera samma summa?

Fått kvarskatt två år på raken och vill inte råka ut för det igen. Men tänker att om man tar samma summa och investerar riskerar jag inte heller att pengarna ligger orörda hos Skatteverket.

Vad hade ni gjort?

1 gillning

Vissa ser det som ett gratis lån och investerar det.

Andra ser en risk med det då börsen kan gå ner under året man investerar och därmed förlora på det. De sparar på fasträntekonto istället.

En del skickar en extra summa till Skatteverket under året.

3 gillningar

Jag kommer börja skicka in extra men så är jag en person som ej känner ett behov utav att “maximera” avkastning.

Jag avskyr lån/skulder etc så kanske det färjar av sig till hur jag hanterar skatten också. Könns helt enkelt skönt att ha betalat in extra även om man lånar ut pengar gratis.

2 gillningar

Så gör jag.

Sen hoppas jag om ett par år att få betala för mycket skatt för att det ska funka. :crossed_fingers:

Då blir det att ta ut från ISK. Men blir en mental delseger. :blush:

2 gillningar

Frågan borde kanske va hur du kan betala rätt skatt från början. Om det blivit så mycket fel att du behöver lägga extra eller avsiktligt lägga undan pengar just för detta tänker jag att grundorsaken är ett hyggligt fel i uträkningen till vad du skickar in under året. Det borde gå att åtgärda kalkylen istället.

Har försökt, men gett upp. Enklare att lägga undan ett par hundra per månad.

2 gillningar