Hjälp med kvarskatt

Hej!

Jag får ett par tusen i kvarskatt varje år och undrar vad som är bästa sättet att slippa det?

Jag är anställd hos ett privat företag, har Isk/fonder och har haft det i massa år, inga skulder/lån, har buffertkonto m.m. Och en bra ekonomi med allt på plats.

Tack på förhand!

Varför vill du slippa kvarskatt? Du har fått låna pengarna gratis. Du skulle kunna fråga arbetsgivaren att dra mera skatt per månad men jag tycker att det är bättre att sätta in pengar varje månad på ett sparkonto med insättningsgaranti som du betalar kvarskatten med när det är dags.

7 gillningar

Alltså det låter ju logiskt det du skriver. Men jag är samtidigt lite kluven hur jag ska göra :thinking:

Du kan även ta ut pengar från ditt ISK dvs sälja fondandelar för att betala kvarskatten om du inte vill sätta in pengar på ett sparkonto.

1 gillning

Håller med Thompa, restskatt är värt att fira! Alla mina vänner tycker att jag är konstig kuf som sörjer skatteåterbäringar. Men matematiken är tydlig och jag tänker inte argumentera emot matematik.

Om du inte är konstig kuf så skulle jag säga att det lättaste sättet att undvika restskatt är att be löneavdelningen flytta upp dig ett steg i skattetabellen. Brukar inte vara några konstigheter på små privata företag.

2 gillningar

Har du en fru som inte har isk i sitt namn? För över 300k till henne.

Absolut det går ju också.

Någon konstig kuf är jag inte :joy:

Jag är en konstig kuf, men det beror främst på att jag är låginkomsttagare. Så att få en stor extra räkning är inte jättekul.

Men jag sparar undan till skattekontot varje månad, så oftast blir smällen inte jättehård.

Förstår hur de andra tänker, men jag hade gärna haft ±0 i stället.

4 gillningar

Det bästa är att komma över sin irrationella ovilja mot kvarskatten, som är objektivt bättre än att få skatteåterbäring. Det näst bästa är att be löneavdelningen att sluta ge en så mycket pengar och istället ge mer till farbror staten.

3 gillningar

Alla har vi ju olika förutsättningar. Men rent mentalt så känns det bättre att få igen pengar istället för att betala tillbaka.

1 gillning

Känner samma. :blush:

1 gillning

Jag kan inte glädjas åt skatteskuld. Det innebär ju att jag har levt över mina tillgångar under året. Får jag återbäring har jag levt under mina tillgångar och får pengar över.

Jag investerar ju lika mycket oavsett hur mycket jag gör av med. Resten går till konsumtion alternativt nöjessparande. Gör de flesta här inte så? Har ni istället fast summa till utgifter och varierar investerandet?

Jag håller med dig om ditt resonemang. Fasta summor för sparande och varierad summa till utgifter.

Jag har inga fasta summor alls. Spenderar så mycket som behövs för månaden, försöker att hålla igen onödiga utgifter, och investerar det som blir över i slutet.

1 gillning