Betala skatt direkt eller spara

Fråga nummer 2 på väldigt kort tid😁 Jag är 19 år och betalar ingen skatt på min lön eller minimal skatt pågrund av skattetabell (mellan 5-10% och jobbar heltid). Till en början tänkte jag be de att dra mer skatt men sen tänkte jag lite och kom på att det inte gynnade mig alls att betala in skatten direkt varje månad. Jag har ju en deklarationsperiod då jag ska betala så varför inte spara all min överblivna skatt på ett sparkonto där jag omöjligt kan förlora denna summa pengar för att sen när deklarationen kommer betala hela summan. Detta gör ju så att jag behåller pengarna som mina pengar har tjänat. Sparräntan är ju högre än räntan hos Skatteverket för annars hade ju alla bara låtit sina pengar ligga där. Rätta mig om jag har fel.
Med vänliga hälsningar Loke

Hej!

Det går att betala den senare istället för att det dras varje månad, men det du tjänar på sparkontot blir nog inte så mycket plus att du får betala 30% skatt på vinsten. Högst några hundra per år kanske?

Obsevera också att skattverket börjar ta ut ränta om beloppet du är skyldig dem överstiger 30.000 kr.

Okej tack för svar. Tar de ut ränta före deklarationen eller är detta när deklarationen har kommit och de väntar på min inbetalning?

“Kostnadsräntan beräknas från och med 13 februari 2024 på den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor”.

Du kan alltså betala in skulden som överstiger 30 000 före den 12:e Februari för att slippa kostnadsränta (samma datum 2025)

Alright tack Patrick, kommer jag alltså få veta innan den 13 februari vad jag är skyldig skatteverket.

Tyvärr inte, det behöver man räkna ut själv :sweat_smile:

Det går ju ganska lätt att räkna ut dock genom att använda skatteverkets tjänst “beräkna skatt” och sedan jämföra med hur mycket skatt du betalat på dina lönespecar :+1:

1 gillning

Typiskt… men tack återigen. Får helt enkelt se till att betala tillräckligt mycket för att vara skyldig mindre än 30 000kr

2 gillningar

Lycka till och ha en god jul! :christmas_tree:

Tack detsamma!