Skatten på schablonräntan

Jag får alltid betala in extra skatt pga schablonränta och avkastning på mina placeringar. Så brukar pytsa in 8-10 tkr till skattekontot så snart deklarationen kommit. I år är första gången vad jag kan minnas när inkomsträntan är högre på skattekontot (2,25% som dessutom är skattefri) än på mitt rörliga sparkonto (2%).
Så nu betalade jag in 20 tkr dit redan nu till skattekontot.
Lite roligare än att betala kostnadsräntan till SKV.

2 gillningar

Du kan jämka om du vill undvika restskatt eller att få tillbaka på skatten. Då drar de rätt skatt från din lön direkt.

2 gillningar

Tips, byt till ngn av småbankerna med statlig insättnings-garanti. De har rörliga räntekonton med ränta över 4%, bättre än ditt rörliga sparkonto på 2%

Ingen fara att det blir restskatt. Totala skatten ska ju ändå in, och då kan jag hellre betala nu än under året.

1 gillning

Jag har ett sparkonto med högre ränta oxå, men det här är från ”rörelsekontot” som ändå är bra med 2%.

Restskatt är ju sveriges bidrag till gratispengar och bonusar

Privata Affärer hade en artikel om just räntan på skattekontot.

Saxat ur artikeln :arrow_heading_down:
Om du inte betalar in eventuell kvarskatt senast på förfallodagen börjar Skatteverket ta ut en högre kostnadsränta. Den höjs dessutom från 18,75 till 20,0 procent.

Men även om det nu blir dyrare att vänta med kvarskatt så blir det också höjd ränta för den som har pengar innestående på skattekontot. Den så kallade intäktsräntan höjs nämligen från 1,6875 till 2,25 procent. Eftersom ränteintäkterna är skattefria motsvarar det en ”vanlig” ränta på 3,21 procent.

1 gillning