Ränteavdrag - hjälp mig tänka

Hej,

Hjälp en stressad småbarnsmamma som inte hinner eller orkar researcha mer.

Jag och min man har gemensamt bolån där vi står på halva var. Under 2022 sålde jag en fastighet med förlust. Min man hade inga kapitalförluster.

När vi nu deklarerar funderar jag på om det är någon skillnad på att kvitta räntekostnad mot förlust och att göra ett ”vanligt” ränteavdrag. Mao - finns det något skäl att omfördela hans del till mig? (Ingen av oss slår i taket på 100 000.)

Tack på förhand.

Räntekostnader kan inte kvittas mot en förlust. En fastighetsförlust kan kvittas mot eventuella vinster av andra affärer eller mot ett uppskov du har från tidigare år.
Räntekostnader däremot kvittas mot inkomst av kapital. Om dessa inte är tillräckligt stora blir kapitalskatten negativ och kvittas mot annan skatt, för de flesta skatt från inkomst av arbete.

Så det ni ska hålla koll på är att ni båda betalar tillräckligt mycket skatt för att kunna nyttja hela ert ränteavdrag.

Tack för din kommentar.

Snacka om att den där sömnbristen börjar ta ut sin rätt… kan ju självklart inte inte kvitta en kostnad mot förlust.

Missade helt att skriva att jag även sålde en fastighet med vinst, och att vinsten var betydligt större än förlusten från den andra försäljningen.

Sammanfattningsvis har jag rejält överskott i inkomstslaget kapital och undrar då om det är bättre att omfördela räntekostnaderna till mig för att kunna kvitta mot överskottet eller om det blir samma resultat om min man (som inte har har överskott av kapital) får sin del av avdraget.

Så länge din man har tillräckligt med skatt (inkomst eller kapital) för att kunna nyttja hela hans del av ränteavdraget blir det ingen skillnad.

Ok, det har han. Tack!