Det är svårt att hitta långa räntefonder i sverige. Vilka tänkte du i så fall?
AMF Mix är en medellång räntefond som passar bra i en blandportfölj. Jag personligen föredrar svenska obligationer, typ AMF Lång, då jag tycker fördelen med utländska obligationer försvinner med priset för valutasäkringen.
AMF mix, AMF lång och Storebrand Obligation har en lik utveckling just för att de innehåller liknande obligationer (investment grade obligationer med snittduration omkring 5 år). Storebrand har lite mer säkra obligationer vilket kan straffa sig med lägre avkastning osv. AMF Mix har utländska obligationer som är valutasäkrade, så lite mer riskspridning och eventuellt högre avkastning (tänk USA har högre räntor), men valutasäkringen kostar en del. Men det är relativt små skillnader i verklig utveckling.
I min mening räcker det med en av dessa. Vill du sprida risken med två fonder, så hade jag valt hälften AMF Mix och hälften AMF Lång.
Man brukar säga att för varje år du har kvar till uttag, så har du 10% aktiefonder. Så säg att du ska ta ut pengar om 5 år (50/50) om 9 år (90/10). Har du båda barnens pengar på ett konto, kan en mix vara rimlig t.ex. 80/20.
Det stämmer inte. Vi har diskuterat detta i en annan tråd. Priset för att ha en valutasäkring är inkluderad i avgiften. Men själva valutasäkringen har en negativ effekt på avkastningen. Det är ett derivat. Se det som att ha ett innehav som avkastar negativt. Det varierar beroende på styrränta, valuta osv. Så har jag förstått det.
Jag är ingen expert i området hur det fungerar i detalj. Men @Zino m.fl kan säkert förklara det bättre.