Räntefond AMF Mix i barnportfölj?

Har (äntligen) sålt av innehavet av Nordea Stratega 70 i barnsparandet som startades för sex år sedan.

Barnen är idag 10 och 15 år gamla. Vill lägga upp en ny portfölj enligt rekommendationerna på forumet, kommer nog satsa på 80% aktier och 20% räntor.

Är det värt med en längre räntefond med tanke på att barnen är ganska stora? Eller är det vettigt att ha all ränta i Amf Mix?

Det är svårt att hitta långa räntefonder i sverige. Vilka tänkte du i så fall?

AMF Mix är en medellång räntefond som passar bra i en blandportfölj. Jag personligen föredrar svenska obligationer, typ AMF Lång, då jag tycker fördelen med utländska obligationer försvinner med priset för valutasäkringen.

Jag kör t.ex. följande 80/20 portfölj:

60% Globalt Index
20% Svenskt Index
20% AMF Lång

1 gillning

Tack för input!

Ja, långa räntor tänkte jag på amf lång, alt storebrand obligation.

Det kommer förmodligen bli aktuellt med första uttaget ur portföljen om ca 5 år, och andra uttaget om ca 9 år.

Skulle du välja amf mix eller lång i det perspektivet? Eller att ha båda? Hur mycket av totalen i räntor?

Hade det inte varit lättare att jobba med Lysa? 80/20?

Ha ha, ja!

Men jag är ju skitlat och har redan allt på Nordea… så jag stannar där.

Låter bra.

AMF mix, AMF lång och Storebrand Obligation har en lik utveckling just för att de innehåller liknande obligationer (investment grade obligationer med snittduration omkring 5 år). Storebrand har lite mer säkra obligationer vilket kan straffa sig med lägre avkastning osv. AMF Mix har utländska obligationer som är valutasäkrade, så lite mer riskspridning och eventuellt högre avkastning (tänk USA har högre räntor), men valutasäkringen kostar en del. Men det är relativt små skillnader i verklig utveckling.

I min mening räcker det med en av dessa. Vill du sprida risken med två fonder, så hade jag valt hälften AMF Mix och hälften AMF Lång.

Man brukar säga att för varje år du har kvar till uttag, så har du 10% aktiefonder. Så säg att du ska ta ut pengar om 5 år (50/50) om 9 år (90/10). Har du båda barnens pengar på ett konto, kan en mix vara rimlig t.ex. 80/20.

Så tänker jag.

2 gillningar

Har jag missat något eller är du bara ute och :biking_man:? Vad jag kan se har
AMF Räntefond Mix och AMF Räntefond Lång har samma avgift, 0,1 %.

Avgiften är samma. Men priset för FX hedgen finns i derivaten och påverkar avkastningen. Det är alltså ingen fast avgift.

1 gillning

Enligt AMF så är det ju inräknat i avgiften, som JFB svarade i tråden.

Det stämmer inte. Vi har diskuterat detta i en annan tråd. Priset för att ha en valutasäkring är inkluderad i avgiften. Men själva valutasäkringen har en negativ effekt på avkastningen. Det är ett derivat. Se det som att ha ett innehav som avkastar negativt. Det varierar beroende på styrränta, valuta osv. Så har jag förstått det.

Jag är ingen expert i området hur det fungerar i detalj. Men @Zino m.fl kan säkert förklara det bättre.

2 gillningar

Om räntan är på väg ner så går väl dessa ner ännu mer ?
De (Amf) har redan gått dåligt de senaste åren.
Rätta mig om jag har fel.

Tvärtom. Sjunkande räntor gör att räntefonder avkastar mer. Ju längre duration, desto mer avkastning. Stigande räntor gör oftast negativ avkastning.

1 gillning