Räntefonder eller sparkonto

Jag har långa räntefonder i portföljen istället för bankkonto. De beter sig annorlunda än bankkonto och målet är att räntefonderna ska kunna växeldra när till exempel aktiefonder går dåligt i portföljen.

Ur skattesynpunkt finns det argument för att ha räntefonder på AF, framför allt räntefonder med lägre förväntad avkastning än schablonintäkten. Jag har ändå valt ISK för hela portföljen dels för enkelhetens skull då jag förväntas rebalansera portföljen kontinuerligt, dels väljer jag att se på portföljens sammantagna förväntade avkastning istället för på räntefondernas isolerat.

Jag tror helt enkelt att det handlar om att rekommendationen gäller pengar som man inte vill ska gå back inom 0-3 år. Då är bankkonto ett rimligt val. Ska man välja räntefonder som påminner om bankkonto i risk blir den förväntade avkastningen låg och i en del fall kan man även få högre ränta på bankkonto. Gäller det istället att kombinera aktiefonder med räntor i en portfölj kan det vara mer rimligt att fundera över om man vill ha räntefonder istället för bankkonto.

Är du mer nyfiken på räntefonder kan jag rekommendera första inlägget i Zinos tråd om räntefonder.

3 gillningar