Det är exakt det som är problemet att enbart ränterisken troligen inte kommer väga upp ISK skatten för fonder som Storebrand Obligation. Fondens förräntningstakt är aktuellt ca 3% och durationen ligger på lite mer än 5 år. Jag äger andelar i fonden själv på isk, men enbart för att det ska vara smidigt med ombalanseringar.
Regeringen borde ha tagit bort påslaget om 1% istället för att första 300 tkr ska vara skattefria.
Har du flyttat över till AF istället för ISK? Om inte så är påslaget inte för högt.
Kapitalstarka individer har det redan jävligt bra i Sverige (ingen arvsskatt/gåvoskatt, i praktiken regressiv fastighetsskatt, ingen förmögenhetsskatt, och relativt låg kapitalinkomstskatt), att gynna dessa mer än vad som redan görs känns tveksamt jämfört med att sänka skatten på högavlönat arbete (eller till annat som gagnar landet, t.ex. uppmuntra till att skaffa fler barn). Rejält sidospår som nog passar bättre i en annan tråd dock.
Jag hade mer tänkt så här. Tanken med ISK var att det skulle förenkla investeringar ifrån början (t ex man slipper fylla i K4 blanketter) och detta för alla åldersgrupper. När man kommer närmare pensioneringen, vill man dock flytta över en större del av sina investeringar från aktiefonder till räntefonder eller sparkonton. ISK skatten med påslaget om 1% gör det dock så att fonder som Storebrand Obligation med relativt säkra stats-, kommun-, säkerställda och bostads-obligationer blir relativt oattraktiva att ha på ISK och att man därför kanske satsar på mer riskfyllda företagsobligationer än vad man annars skulle ha gjort (troligen inte optimalt från ett portföljperspektiv). Nu ska jag inte kalla påslaget om 1 % för åldersdiskriminering, och 300 tkr skattefritt väger såklart upp en del. Men trots allt, påslaget och att vissa kommer genomföra något slags skatteplanering och flyttar pengar till sina barns ISK:n, utan att inse att det är en gåva som inte kan tas tillbaka, är inte optimalt, tycker jag.
Tack, jag hade faktiskt missat att statslåneräntan ska avspegla den långa marknadsräntan, det sätter faktiskt saken i nytt ljus. Ska revidera mitt tidigare inlägg.
Isåfall håller jag med dig om att ISK genast blev lite mindre attraktivt för räntefonder. Man får dock fortfarande komma ihåg att statslåneräntan i Sverige generellt ligger minst 1%-enhet lägre än likvärdiga säkerställda kommun- och bostadsobligationer (som t.ex. Storebrand Obligation består av), så jag tror faktiskt ändå att ditt exempel med Storebrand Obligation kan matcha statslåneräntan + 1%-enhet + förvaltningsavgift och därmed vara acceptabelt att hålla på ISK.
Jag tänker att om man har en mix aktiefond/lång räntefond (säg Globalfond 85% och Captor Iris 15%) så vill man att räntefonden förhoppningsvis ofta ska gå bra vid ett rejält tapp i globalfonden (säg -20% till -40%), för att sänka den totala volatiliteten.
Om då räntefonden är på en depå så går cirka 30% av avkastningen bort i skatt i ett sådant scenario. Och då får man inte lika stor sänkning av risken i den totala portföljen.
Om räntefonden är på ett ISK så får man i princip hela avkastningen i ett sådant scenario.
Ett sparkonto har ju dock ingen volatilitet som kan hjälpa till att växeldra aktier. Oftast är dessutom räntan så låg att man förlorar mot inflationen.
Jag menar inte att alla räntefonder alltid slår inflationen heller dock, men de kan absolut fylla ett viktigt syfte i ombalanseringsstrategier.
Sparkonto är däremot jättebra till buffert och kortsiktigt sparande
Så har vi kommit fram till någonting? Jag vill placera pengar säkert i max 1 års sikt inför bostadsköp. Jag vill placera dem på avanza för att bli PB-kund och ta deras bolåneerbjudande. Jag vill inte ha pengarna på deras usla sparräntekonto. Tanken blir då korträntefond på ISK eller AF. men vilken?
Jag provar mig på ett svar, så får vi se om det svaret håller granskningen här.
Det hänger så klart på värdeutveckling på vald fond, och på skatt. Eftersom du siktar på att bli PB-kund, så förutsätter jag att du har minst 150 000 kr på ISK redan innan du ska placera dessa pengar, så vi kan bortse från de 150 000 kr som är skattebefriat på ISK från och med i år.
ISK-skatten för i år är 0,888% på kapitalet (man kan räkna noggrannare genom att ta hänsyn till när insättningar görs och belopp vid kvartalsskiften).
AF-skatten på vinsten är 30%.
Vilken värdeutveckling kan man räkna med på korträntefonden, tro? 3-4% kanske? Jag vet inte.
Så, lite Excel ger detta (för varje 100 000 kr insatt på korträntefond):
Värdeökning %
2,0%
3,0%
3,5%
4,0%
5,0%
Startvärde
100 000
100 000
100 000
100 000
100 000
Värdeökning kr
2 000
3 000
3 500
4 000
5 000
Slutvärde
102 000
103 000
103 500
104 000
105 000
Skatt ISK (kapital)
0,888%
0,888%
0,888%
0,888%
0,888%
Skatt AF (vinst)
30%
30%
30%
30%
30%
ISK-skatt kr
906
915
919
924
932
AF-skatt kr
600
900
1 050
1 200
1 500
Med upp till ca 3% värdeutveckling på korträntefonden lönar det sig med AF, annars vinner ISK.
Brasklapp: Jag är inte ekonom, men Excel är lite kul.
Tack väldigt pedagogiska räkneexempel. Vill även flika in med att upp till 150 000 kr på isk är skattefritt. Jag har i nuläget 140k på mitt isk konto så det är en no brainer att ha korträntefonder där i mitt fall. Resten av kapitalet har jag på sparkonton med ränta, t.ex resurs bank som erbjuder 2.9% just nu. Dock dras 30% skatt på vinsten för sparkonton. Så för pengarna jag har på isk lönar det sig sålänge korträntefonden gör drygt 2% vilket är väldigt sannolikt att den kommer kunna prestera.