Jag gör det enkelt för mig själv, med tre fonds portföljer.
90/10:
70% LF Global index
20% SEB Sverige index
10% Storebrand obligation A
60/40:
50% LF Global index
10% SEB Sverige index
40% Storebrand obligation A
Jag ser ingen anledning att blanda AMF Räntefond Mix och Storebrand Obligation A, de har identisk utveckling och lika innehav.
Jag är dock lite osäker på att jag utesluter korta räntefonder i mina portföljer. Men jag tänker att sparhorisonten är 5+ år för båda portföljerna. Så en mellanlång räntefond som Storebrand borde slå en kort fond i alla fall och ändå bidra med trygghet.
Nu tror jag du kollat in fel information. Mix har olika länders statsobligationer och Storebrand har enbart svenska räntepapper. Vill du ha lite längre duration och mindre andel företagsobligationer kan du kolla in Handelsbanken Långränta.
Det enda som skiljer dem är att Mix har andra länders statsobligationer och valutasäkrar med derivat. Andra länders statsobligationer skiljer inte sig väsentlig från svensk (speciellt i Europa).
At the end of the day styrs de av mellanlånga statsobligationer. Därav väldigt lik utveckling.
Jag hade inte lagt tid på att blanda dessa två. Det är minimal skillnad i praktiken. Men om vi jämför korta och långa durationer eller att blanda in företagsobligationer, då kan vi snacka skillnader som gör skillnad
Har varit så ja, men om man vill köpa mer av “hela höstacken” på stats/garanterade-papper åtminstone så kan det vara bra att ta in AMF Mix. Med Storebrand Obligation ligger hela risken på Sverige. Med AMF Mix (75% utländska stater) får man mer bredd med flera olika stater och statspapper. Det är ju inte säkert att Sverige utvecklas som andra länder i framtiden. Sen har AMF Mix också något lägre avgift än Storebrand Obligation (0.13% vs. 0.21%). 50/50 AMF Mix/Storebrand Obligation är ju ändå en rätt häftig home bias
Om man vill ha ännu mer av hela höstacken men ändå hålla det mycket enkelt så ska man enligt @Alec ovan köra mer AMF Mix + AMF Lång för att få med även företagspapper.
Men visst om 2 fonder är att komplicera det och någon håller en pistol mot mitt huvud så hade jag tagit AMF Mix om jag var tvungen att bara ha en enda räntefond
Det köper jag. Låter rimligt. Får se om jag höftar in AMF mix också. Men spontant känns lite redundant.
Jag är mest ute efter de stora penseldragen som har en väsentlig skillnad på portföljen. Efter nästan 10 år med indexinvestering så har jag lärt mig att det inte är lönt med finliret.
Men vad tycker ni om att skippa korta räntefonder i en aktie/ränte portfölj så som jag gjort?
Ja absolut. En fond räcker kanske för de stora penseldragen. Men då hade jag valt AMF Mix, men det är ju såklart upp till var och en. Ingen av ovan nämnda fonder är dålig.
Korträntefond. Många tycker nog inte de överhuvudtaget hör hemma i en portfölj annat än det är på en Depå utan ISK/KF skatt. Korta räntor är bäst på sparkonto med ränta.
Själv kan jag väl bara se ett undantag då man har lite räntor (10-20%) i en långsiktig portfölj - där sparkonto inte är ett alternativ (tex TJP) - för börskrasch ombalansering alltså krockkudde taktiken med säkrast möjliga räntefond, vilket då typiskt ska vara korta räntor och hög kredit kvalitet (tex AMF Kort). De flesta verkar dock inte mycket för den strategin och argumenterar nog för att en långsiktig portfölj som det ju är med så hög aktieandel så ska man ha långa räntor även i det fallet och ännu fler argumenterar för att man då ska ha 100% aktier
Du har ju tänkt genom vad du vill göra med dina portföljer så det är väl bra och bara att köra
Då får man ge sig in i ETFer. Tex nedan som är hel världens obligationsmarknad. USD exponerad (även om prissatt i EUR). Exemplet är utdelande men de har även en variant som är ackumulerande. Tyvärr är ETFer inte så vanligt tillgängliga tjänstepensionskonto mm.
Dessutom tror jag du förbisåg min poäng om Handelsbanken Långränta vs AMF Lång och Storebrand Obligation med mera. Det är att Långränta ligger med (mycket) större andel i svenska statsobligationer med längre löptid än de andra fonderna i samma kategori. Skillnaden är fullt synlig i den historiska avkastningen, då fonden inte haft företagsobligationer i samma utsträckning att minska nedgången med. Som sagt — spana in den!
Om man vill ”krångla” till det kan man även inkludera realräntor och tillväxtmarknader. Dessa ökar diversifieringen över tid då de inte är perfekt korrelerade med ”vanliga” obligationer. Typ en fördelning enligt nedan:
AMF räntefond mix: 40%
AMF räntefond lång: 20%
Storbrand obligation: 20%
Swedbank Robur realränta:10%
Handelsbanken tillväxtmarknad Obl: 10%
Räntefonder med rörlig ränta, såsom den du nämner SPP FRN, bör ju klara sig bättre vid räntehöjningar som det varit nu. Jag har själv en del FRN-fonder i mina portföljer och det är de som klarat sig bäst nu när ränteläget varit väldigt oroligt.
Tack för ditt svar. Bra att veta då ska jag flytta över lite mer pengar till denna fond till att börja med.
Den har ju klarat början av året väldigt bra åtminstone.
Bara tänk på att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. FRN innebär att det är är företags papper som har mer samvariation med börsen än tex statsobligationer. Ränteuppgången som varit brutal senaste året har gynnat FRN eftersom räntan sätts om var 3e månad typiskt i denna typ av räntepapper. Ränteuppgången behöver det ju dock inte fortsätta i samma fart.
Du kanske skulle titta lite mer i tråden ovan och fundera lite på andra fonder också? Jan har inte kommit med något “årets avsnitt” om räntefonder än så kanske avvakta det, om det nu kommer något.
De fonder som nämns i tråden som rätt populära och som jag använder olika blandningar av beroende på portfölj är
AMF Räntefond Kort (som jag personligen tycker, numera, är den bästa korträntefonden)
AMF Räntefond Mix (statspapper internationellt, valuta säkrat i SEK)
Storebrand Obligation (säkra svenska obligationer)
AMF Räntefond Lång (säkra svenska obligationer plus en del företagspapper)
Sen finns det även såklart realräntefonder och andra typer, men för mig räcker det med de ovan.
Alltså allt beror lite på vad du vill åstadkomma.
Om det bara är att skydda pengar från nedgång men inte mycket avkastning så är det nog bäst att hålla det i korta räntor (som Storebrand FRN eller AMF Kort).
Om det är att få avkastning på lite längre sikt säg 5 år eller längre så är det nog de andra obligationsfonderna, men då tar man viss ränterisk också (ränta upp, pris ner).
Citat från artikeln:
" Realräntefonder är en speciell typ av räntefonder som till skillnad från vanliga obligationsfonder och korta räntefonder även ger ett skydd mot inflation. Detta görs genom att aktuell inflationsprocent adderas till fondens ränta, vilket garanterar att den framtida avkastningen inte påverkas negativt av inflationen"
Samt:
“Till skillnad från de flesta vanliga långräntefonder som idag har övervägande delar av sina respektive innehav i företagsobligationer snarare än statspapper, köper istället realräntefonder nästan uteslutande skuldsedlar utgivna av staten. Detta beror förstås på att staten är den enda aktören med makt över finans- och räntepolitik och som således kan styra inflationen, varför löften om inflationskompensation av naturliga skäl endast kan utfärdas av just staten.”
FRN-fonder innehåller däremot oftast endast företagsobligationer. De fonder jag använder innehåller Investment Grade. Räntan sätts om var tredje månad som JFB skriver.
Den stora skillnaden mellan realräntepapper och FRN är väl att realräntepapper får sin ränta justeras baserad på inflationen , medan FRNs får sin ränta justerad baserad på statsräntan.
Räntan och inflationen går ju oftast hand i hand, men inte alltid och framförallt med olika eftersläpningar.
Tack för tipsen.
Jag hoppas att det blir någon form av forum förslag om jag skrev.
Sedan skulle jag önska att forumet skulle uppdatera med lämpliga ungefärliga datum att köpa in och avyttra räntefonder även om forumet inte gillar timing.
Ett sådant här Forum kan ju vara bra om det är självlärande.
Vilket det ju är.
Räntefonder ska man uppenbarligen inte äga år som 2022.
För de som är unga kan det vara bra att känna igen liknande signaler om det skulle uppstå igen?
Allt är ju inte svart eller vitt.
Ett förslag är ju att därför att rika tillsammans ränte mix kontinuerligt uppdateras med trolig prognos framöver.
Räntefonder är ju komplicerade men det finns många duktiga individer inom forumet.
Och som amatör har jag fått för mig att det ändå är lättare att göra en framtida prognos över räntefonder än över aktier?
Men jag kan ju ha fel bara ett förslag.
Kommer att försöka sätta ihop någon form av ränteportfölj.
Men som jag skrev så ska jag avvakta att lägga in fler innan räntan börjar toppa.
Såg för övrigt att SEB infört 1,5 % ränta på ISK kontot.
Andra banker har ju också infört ränta även på ISk.
Så det är ju ett alternativ tills räntorna på räntefonderna bevisligen börjar Stiga mer.
Jag tänker mest att hålla det relativt enkelt om räntedelen av en portfölj är 10-40%. Alltså fokusera på de stora bitarna med 10%enhetsdelar, minst. Typiskt obligationer med statspapper och en del företagsobligationer. Tex lika delar AMF Mix och Storebrand Obligation eller AMF Mix och AMF Lång.
Om jag skulle sätta ihop en portfölj med säg 80-100% räntor så hade jag gått ner mer i detalj på kanske under 10%%enhets nivå i allokering med korta räntor (kanske), statspapper och investment grade företagsobligationer men där kan man flika in lite andelar av realräntor, kanske FRN och kanske lite High Yield företagspapper.
Så jag tänker mest att hålla det relativt enkelt annat än det är väldigt hög andel räntor i portföljen