Den extremt korta verisionen till varför räntefonder var så dåligt 2022 är att centralbankerna med FED i spetsen under kort tid höjde räntan vid ett flertal tillfällen.
Det du eftersträvar är att kunna förutse när ett skifte i FED’s policy kommer att inträffa, allra helst innan räntemarknaden har listat ut detta.
Det är ingen lätt uppgift.
Riktigt. Sämsta året sedan 1788 hörde jag (tror det var Jan som sa det i ett avsnitt). Så det kan ju vara tvärt om framöver tänker jag
Nu när räntorna gått upp så börjar ju räntefonder ge vettig avkastning igen. Lysa sa i avsnittet nyligen att just nu trodde det på runt 4% från deras räntefond som mest är längre obligationer.
Korta räntefonder som AMF Kort och FRN kan ge lite avkastning men man ska nog vara medveten om att de ändå förlorar mot inflationen. Rätt rejält t.o.m.
För 2023 började jag med Swedbank Obligation Plus istället Storebrand Obligation A och AMF lång. Tänkte att de är likadana … men nu efter ditt svar (JFB) ser jag att de är inte … (tack!)
Tveksamt. För mig känns räntor svårare än aktier. Enda tajming som jag ev skulle våga mig på är mitt i värsta krisen gå in men en mindre andel i högrisk high yield räntor… men det är mer som ett alternativ till att öka aktieandel … hög risk.
Jag gjorde ett försök till sammanfattning - länk nedan. Tipset - om du är intresserad av räntor - att läsa hela tråden samt websidan som @MattiasA90 nämde.
Så får vi väl hoppas att @janbolmeson vågsr sig på ett ”bästa räntorna” avsnitt även om det nog inte finns motsvarade konsensus som det finns med aktiefonder. Räntor är mycket att det beror ännu mer på vad man vill åstadkomma och vilket syfte man har.
Vi får se
Hej,
Jag har sökt ngt otroligt utan att hitta det på morningstars sida. Har du möjlighet att visa var det finns är jag mkt tacksam.
Jag funderar på att diversifiera min räntedel i en av mina portföljer. Det är en 60/40 portfölj och i dagsläget har jag bara AMF Räntefond Mix (lång global statsobligationer).
Är det läge att ta med en kort räntefond (typ AMF kort) eller kanske svensk blandad (typ AMF Lång)?
Syftet är värdebevaring och okorrolerat med aktierna.
Om det är en vanlig portfölj är det väl rätt svårt att motivera att ha med korta räntor jämfört med ett sparkonto med hög ränta. Du får marginellt mindre avkastning med sparkonto men noll risk.
Ja precis. Jag har testat med sparkonto. Men för mig funkar inte det, blir för många konton och svårt att få en överblick. Så vill ha det i en portfölj.
Jag är mer kluven om det räcker med AMF mix.
Jag tror jag adderar Storebrand Obligation. Svenska statsobligationer.
Jag vill ju ha medellånga statsobligationer. Så med AMF Mix och Storebrand obligation, har jag globala och svenska. Lite överlapp men mer diversifierat.
Då alla räntefonder är aktiva kan det även va bra med överlapp för att diversifiera sig mot förvaltaren. Tycker absolut är rimligt att inkludera båda de två fonderna.
Enda anledningarna att ha med AMF Kort är väl om man vill ha en (liten) del som inte rör sig så mycket (som 2022 när både aktie- och räntefonder droppade) för att antingen kunnna ta ut en del kapital eller för ombalansering med filosofin att inte vilja sälja med förlust om det kommer en ytterligare nergång på börsen.
Jag har dock lite separationsångest från mina korta fonder som jag haft en del i för TJP eftersom jag haft rätt stor aversion mot långa räntefonder i nollräntemiljön. Nu är det dock ett annat läge så jag får väl sälja dem bara
Tack för beskrivningen av korta räntefonder. Blir kanske mer aktuellt när man närmar sig uttag.
Ja det är lustigt hur man kan knyta an vissa saker Men så länge man tar ett rationellt beslut som är välgrundat så är det bara att rycka plåstret
De säger ju det, att känslor är den största svagheten hos investerare.
Jag läste lite om ”Short term Bonds” som bl.a. Warren Buffet använder i sin 90/10 portfölj. Jag har alltid trott att det är korta räntefonder med löptid under 1 år.
Detta verkar inte stämma. Short term Bonds är räntefonder med löptid på minst 1 år upp till 5 år.
Korta räntefonder på under 1 års löptid kallas för ”Money market fund” (penningmarknadsfond eller likviditetsfond).
Tittar man på räntefonder såsom AMF Mix och Storebrand obligation så är den genomsnittliga löptiden 4 och 5 år respektive. Vilket på amerikanska är en Short term Bond.
Kan vara värt att känna till om man vill följa Warren Buffers rekommendation
Intressant och bra bild! Om jag ser till min egna ränteportfölj och jämför med bilden så prickar jag in short-term treasury, intermediate treasury, long-term treasury och corporate bonds. Så relativt lågt/mitten av triangeln, något åt höger. Samt kryddan med krediter högre upp i triangeln.
@janbolmeson landade denna tråd i något bra förslag på ränteportfölj om man låt säga använder avanza? Skulle man kanske kunna ha en summeringstråd längst upp i denna typ, Har du avanza kör typ såhär
Vilken fantastisk bild! Det var precis detta jag åsyftade i mitt tidigare inlägg i tråden:
1 = Fokusera nedåt vänster
2 = Fokusera nedåt höger
3 = Fokusera uppåt
Problemet med denna tråd, och allmänt med räntedelen i fondrobotar såsom Lysa, är att man försöker hitta en one-size-fits-all-lösning för ränteallokeringen i en portfölj, men någon sådan existerar inte. Man behöver först definiera sitt eget syfte.
Hur ska man placera realräntefonder i den bilden?
Avanza Auto har faktiskt tänkt till och kör med stor andel Captor Iris i sina portföljer. Men lysa blir lite mellanmjölk.
Identiskt med statsobligationer (Treasurys), med samma spridning i diagrammet beroende på löptid. De ger dock en annan typ av diversifiering.