OBS! Detta inlägg har blivit utbrutet till en ny tråd. Se istället den tråden för den senast uppdaterade versionen av bilden!
Gamla inlägget
Här kommer mitt försök till att en gång för alla reda ut räntedjungeln. Det poppar ständigt upp nya trådar och frågor om räntor här på forumet, och diskussionen i räntetråden var så otillfredställande eftersom något konsensus aldrig uppnåddes, så det känns inte bra att hänvisa till den.
Med inspiration från detta inlägg har jag därför skapat en visuell översikt av utvalda, representativa räntefonder:
När man väljer räntefonder till sin portfölj bör man alltså först ställa sig frågan: vilket syfte vill jag att räntefonderna ska fylla?
- Stabilitet. Exempelvis för placering av kapital vid kort sparhorisont < 5 år. I detta fall vill man minimera volatilitet och nedgångar hos räntefonderna, genom att välja korta löptider och låg kreditrisk. Fokusera mot hörnet nedåt vänster.
- Diversifiering. Exempelvis som komplement till globala aktieindexfonder, för att öka portföljens riskjusterade avkastning. I detta fall vill man hitta räntefonder som tenderar att vara okorrelerade med aktier, och som har liknande volatilitet, vilket innebär långa löptider och låg kreditrisk. Fokusera mot hörnet nedåt höger.
- Avkastning. Exempelvis vid långsiktigt sparande, som ett alternativt tillgångsslag till aktier. I detta fall vill man hitta räntefonder med hög ränta, vilket innebär lägre kreditbetyg (högre kreditrisk). Fokusera mot hörnet högst upp.
Resonemang kring vissa räntefonders placeringar
- I ursprungsdiagrammet fanns “zero-coupon bonds” i nedre högra hörnet, men eftersom sådana inte finns på svenska räntemarknaden har jag justerat diagrammet.
- Realräntefonder är konsekvent nedom motsvarande nominella obligationsfonder, eftersom realräntor alltid är till 100% utgivna av stat.
- AMF Räntefond Lång är högre upp än Mix, eftersom den innehåller större andel företagsobligationer.
- Med X-tra långa statsobligationer avses i första hand ETF:erna IS04, DBXG, UIMB, FRC4.
- Optis ränteportfölj ligger lite närmare nedre högra hörnet eftersom det är lite större andel statsobligationer (såväl nominella som reala) jämfört med Lysas ränteportfölj.
Förhoppningsvis kan denna översikt bidra till lite mer klarhet! Jag vill väldigt gärna höra om ni inte håller med om någon fonds placering, eller om ni saknar någon fond i diagrammet. Tanken är att översikten ska vara levande.