Ränteportfölj för 2023

Se gärna trådarna:

och

2 gillningar

Hur blev det med detta? Kom vi fram till någon bra ränteportfölj? Jag testar nu det omöjliga, en ränteportfölj med låg risk (kredit/duration), låg volatilitet och en högre avkastning än sparkonto.

Detta är min hypotes:

40 % korta räntor, SEB Likviditetsfond
20 % medellånga räntor, Öhman Obligationsfond
20 % krediter IG, Storebrand FRN Företagsobligation
20 % gröna räntor, Storebrand Grön Obligation

Lite osäker på om korta räntor behövs, men gillar inte fallen som räntehöjningar leder till i obligationer.

3 gillningar

Du menar fallen som många ränte och obligationsfonder drabbas av. Det är på grund av att de konstant köper och säljer papper av viss duration. De måste förnya innehaven dagligen.

Obligationer drabbas inte av något sådant. Ej eller ränte och obligationsfonder som investerar i papper med visst förfallo-år istället för duration. Dvs Hold to Maturity.

Jag håller med dig att problemet med fixed income fonder är det du nämner. Därför köper jag iBonds UCITS fonder och single bonds (individuella obligationer) istället. En av anledningarna till att man har räntepapper är just att slippa fall :nerd_face: Vet man när man ska använda pengarna så är det överlägset. IBonds har även företagspapper (IG) som hold to maturity där kreditrisken är diversifierad.

Jo, det var räntefonder jag tänkte på.

1 gillning

Yes, det kommer man lätt runt på sätten jag nämnde.

Har endast obligationer med kort löptid och en ränta på över 5%. Kommer sannolikt att börja skifta över till obligationer med lång löptid ganska snart för att försöka fånga en prisuppgång från kommande räntesänkningar. Nu tjänar jag pengar på räntan och lite längre fram hoppas jag istället kunna tjäna pengar på prisuppgångar.

Jag undviker helt räntefonder med ett mixat innehåll jag inte förstår och medellånga räntor är inte av intresse för jag planerar inte att behålla mina obligationer mer än ett eller ett par år till, beroende på när och hur snabbt räntesänkningarna kommer. Om de kommer.

Okej. Jag har tagit beslutet att flytta den korta räntedelen till ett sparkonto istället. Så nu är det all in obligationsfonder. 70 % Sverige, 30 % global. Bara Investment Grade.

Så här ser min fördelning ut nu:

Typ av räntor Vikt Fondval
Svenska statspapper 30% Öhman Obligationsfond
Svenska företagskrediter 20% Storebrand FRN Företagsobligation
Svenska gröna räntor 20% Storebrand Grön Obligation
Globala statspapper 20% AMF Räntefond Mix
Globala företagskrediter 10% Storebrand Global Företagsobligation

Blunda och hoppa…

3 gillningar

Jag tycker den här portföljen generellt ser bra ut! :slight_smile: Visst, det blir många fonder, men det har jag själv också! :joy:

2 gillningar

Japp, det är för många fonder. Varför ska jag alltid krångla till det…

1 gillning

Jag tycker inte det :joy: det ska ju kännas bra också :slight_smile:

1 gillning

Kan ni hjälpa mig förstå vad syftet är att ha räntefonder med förväntad avkastning typ 2-3% när sparkonto ger närmre 4% i nuläget… vore intressant att lära sig logiken!! För den finns säkerligen

1 gillning

Den förväntade avkastningen är högre än så. Ju högre styrräntorna blir, desto högre framtida förväntad avkastning blir det. Särskilt på långa räntefonder så får hög utväxling, tack vare deras duration, när räntorna går neråt.

På kort sikt tycker jag sparkonto är bättre, eftersom man (jag åtminstone) inte vill ha någon volatilitet, samtidigt som man accepterar en negativ avkastning realt.

På längre sikt så använder jag hellre räntefonder eftersom de bör ha en högre förväntad avkastning, kanske till och med positiv real avkastning, samt att deras volatilitet kan hjälpa till att stabilera en portfölj med annars hög andel aktier.

Så tänker jag i alla fall :slight_smile:

1 gillning

Tror du haft det uppe en gång tidigare men jag försöker igen :grinning:

Skillnaden ligger i när räntan väl toppar ur och börjar gå ner igen. Säg att riksbanken sänker räntan med 2% under en period.

Då sjunker din ränta på sparkontot med 2%. Från tex 4% till 2%. Annat än du bundit sparräntan så sjunker alltså din ränta, din avkastning.

Räntefonder ligger idag snarare på 4% förväntad avkastning. Vet inte var du hittat 2-3% men du kanske menar korta räntefonder. Då håller jag med dig. Sparkonto är nog bättre än korta räntefonder.

Långa räntefonder / obligationsfonder som i Sverige typiskt har 3-5 års duration (duration = hur lång utlåningen är). Då får man en annan effekt av en räntesänkning. Tumregeln är att obligationsfonden går upp/ner lika mycket i % som räntan går upp eller ner per år av duration.

Tex en obligationsfond med 4 års duration och riksbanken sänker räntan med 2%enheter då går värdet på obligationsfonden upp cirka 8% (4 * 2%). Den effekten får man bara för längre lån.

På korta räntefonder är den effekten väldigt liten, korta lån på 3-6 mån ger väldigt liten effekt.

På sparkonto får man ingen effekt i form av värdeökning pga räntesänkning alls. Man får bara den lägre räntan.

Sen ska man såklart tänka på att längre räntor/obligationer också är en risk. Tumregeln är att man bör hålla dem minst lika länge som durationen är. Alltså att investera i typiska svenska obligationsfonder bör vara på minst 3-5 år sikt.

Så summa sumarum. Sparkonto är bra för pengar man behöver i närtid. Har man längre sparhorisont tex 5 år och inte vill ha allt i aktier (enligt tumregeln 10% aktier per sparår) så kan tex en 50/50 portfölj med aktier/obligationer vara ett alternativ.

Är du med på resonemanget? :grinning:

6 gillningar

Hur vet man när det kan vara dags?

Ligger dom inte med betydligt högre förväntad avkastning i dagsläget? Lannebo Räntefond kort taktar runt 6%.

1 gillning

Det år en ren kort räntefond men bara med företagspapper dvs högre risk. Sen är ett år väldigt kort tid. Visst 5,4% på ett år men också nästan samma på 5 år.

4% refererar till vad Lysa sa för sin globala breda obligationsfond.

1 gillning

Yes, men jag tänker att man i dagsläget för avkastningens skull likaväl kan ha den som sparkonto.
Och när första räntesänkningen kommer växla över till långa.
Vari ligger den stora risken med den typen av kort räntefond förutom risken att pengar skulle bli låsta likt det som hände för något år sedan?

Men vad finns det mer för uppenbara risker rent avkastningsmässigt i dagens räntemiljö som jag missar?

Företagspapper korrelerar mer med börsen än andra räntepapper. Risken är att den går ner i värde vid en börskrasch. Inte så mycket kanske plus eventuell risk att den fryser om det blir stora spänningar i finansiella systemet.

När första räntesänkningen kommer så har marknaden sannolikt redan prisat in det på obligationsmarknaden. Det sker löpande i förväg precis som på börsen

En uppenbar risk är tex att inflationen och räntorna fortsätter upp. Tex ett storkrig i Mellanöstern (som inte känns helt osannolikt tyvärr) med en oljechock som följd vilket skulle dra iväg inflationen och räntorna. Har hänt förr. Tex 1973 vid olje embargot.

Man får inte avkastning utan risk. Visst kan man mycket väl köpa korta företagspappers fonder men jag ser det inte som en ersättning för sparkonto.

3 gillningar

Tackar för svar :grin:

Ok, du menar att marknadsräntorna redan sänkts på förväntningarna kring sänkning så en lång räntefond kan redan ha reagerat på förhand med 8% uppgång för framtida räntesänkningar på 2% från centralbankerna?

Är detta scenario dåligt för en kort räntefond? Dvs att inflation och ränta drar iväg. Är det en risk för en kort räntefond?

Jag menar att det är minst lika svårt (omöjligt?) att tajma räntemarknaden som att tajma börsen. I min mening får man ta positionen och sedan låta marknaden komma till en. Precis som att vara lång börsen så kan man välja att vara lång obligationsmarknaden genom att vara där.

Ja absolut ett dåligt scenario för företagspapper. Titta vid Covid tex får den gick ner 2,5% vilket väl i den räntemiljön motsvarade 1-2 årsavkastning. Addera risken att den fryser när du kanske 1) behöver pengarna eller 2) vill sätta dem på börsen efter ett ras. Addera nergång pga räntehöjning. Inte så mycket men med cirka 1 års duration så tappar den 1% vid 1% räntehöjning. Addera ihop dessa faktorer så är det inget jättebra utfall. Speciellt när man inte behöver göra det för 0-2% högre avkastning än sparkonto eller en korträntefond med högre kreditkvalitet.

Men visst. Gillar du fonden så håll den :grinning:

Om du inte sett denna tråden så rekommenderar jag den

4 gillningar