Ränteskillnadsersättning: är det fördelaktigt att binda bolån?

Hej.

Kanske någon med erfarenhet eller fler hjärnceller än mig förklara hur ränteskillnadsersättning fungerar i praktiken gällande bolån. Jag har varit inne och läst på konsumenternas.se men inte blivit helt klok. Har förstått det som att ränteskillnadsersättningen baserad på bostadsobligationernas värde den dagen man vill förtidslösa lånet, men jag har lite insikt i hur dess värde är relaterat till bankernas bolåneräntor.

Exempel: ponera att jag har rörligt 3 månaders idag på 5%. Jag binder mitt bolån idag på 2 år på 4%. Om ett års tid har den rörliga räntan gått ner till 4%. Om jag vill förtidslösa mitt lån då, vad skulle jag gissningsvis betala i ränteskillnadsersättning?

Anledningen till frågan är att jag gissar att beloppet är nära 0 kronor baserat på vad jag förstått gällande ränteskillnadsersättning och att jag blivit erbjuden 3,74% på två år. I så fall är det en no-brainer att ta det lånet i min mening. Men när något verkar för bra för att vara sant så…

Tacksam för visdom.

Jag har samma fråga. Eftersom jämförelseräntan är det allmänna ränteläget plus 1 procent verkar det som att en aktiv monitorering av räntan ifall den skulle gå nedåt borde kunna förhindra ränteskillnadsersättning.

Jag har rörligt på 3,09% idag och har möjlighet att binda i 2 år till 3,05.
Kalkylatorn på konsumenternas säger då att mitt framtida bundna lån i dagsläget beräknas mot en jämförelseränta på 3,428%.

Min tolkning är då att om jag binder på 3,05 nu och räntan skulle gå ned ytterligare under våren och sommaren så behöver jag inte betala någon ränteskillnadsersättning så länge jämförelseräntan på slutdagen av det bundna lånet inte krupit ned under 3,05.
Så vid nästa (eventuella) sänkning på 0,25 och om någon bank pressar ner 2-åringen till en attraktiv nivå så bör det inte kosta mig något att avsluta den bundna då och helt enkelt teckna en ny 2-årsperiod i en annan bank.

Eller missar jag något, för som trådskaparen sade, det känns ju nästan lite för bra, att kunna binda ifall det blir en uppgång men samtidigt kunna hänga på nedåt utan kostnad så länge det görs direkt och under jämförelseräntan?

Jag har fått läsa inläggen några gånger för att förstå resonemanget men jag tror jag klurat ut problemet.

Hur beräknas ränteskillnadsersättningen?

Ränteskillnadsersättningen beräknas utifrån skillnaden mellan:

1. Den ränta du har på ditt bundna lån.
  2. Räntan på en jämförbar bostadsobligation vid tidpunkten då du vill lösa lånet.

Banker från en referensränta som baseras på bostadsobligationer, inte bankernas bolåneräntor. Konsumenternas förklarar detta: om du löser ett bundet lån i förtid, kommer banken att räkna på hur mycket de förlorar i ränteskillnad mellan din nuvarande ränta och den aktuella räntan på en motsvarande obligation.

Rörlig ränta vs. bundna räntor

Resonemangen ovan verkar utgår från att ränteskillnaden mellan nuvarande rörliga ränta och en framtida rörlig ränta skulle vara avgörande. Men det är inte den rörliga räntan som påverkar ränteskillnadsersättningen, utan hur räntan på bostadsobligationer för motsvarande löptid har förändrats.

Exemplet från TS

Här fick jag ta hjälp av chatgpt för att få fram ett bra exempel! :sweat_smile:

Du binder på 4% i två år. Efter ett år har den rörliga räntan sjunkit till 4%. Du vill lösa lånet.

Om marknadsräntan för ettåriga bostadsobligationer (eftersom du har ett år kvar på ditt bundna lån) är lägre än 4% vid tidpunkten för förtidslösen, kommer du få betala en ränteskillnadsersättning.

Om den däremot är högre än 4%, blir ränteskillnadsersättningen 0 eller mycket låg.

Notera dock att räntan på bostadsobligationer och bolåneräntor följa inte alltid åt. Så även om rörliga räntor sjunker, kan inte det ensamt garantera att din ränteskillnadsersättning blir låg.