Jag har gjort så att jag har ett kreditkort som buffert (30 000 kr), därefter är min resterande buffert placerad i en blandning av långa räntefonder och företagsobligationer (AMF Räntefond Lång 60% och Spiltan högräntefond 40%). Denna lösning har historiskt gett en avkastning på ungefär 2,5% (snitt 10 år). Till en standardavvikelse på 2,5-3,0. Vilket är lite över mitt mål på att hålla jämnt med inflationen till så låg risk som möjligt. Om jag behöver använda mig av min buffert så tar jag från kreditkortet vilket ger mig tid att sälja av från fonderna.
Ser man till innehållet i dessa fonder så består de till stor del av några av de största företagen i Sverige samt även Sverige som land. Om fallet händer att dessa kollapsar och inte kan betala så betyder de att i princip samtliga systembanker i Sverige har gått i konkurs och då tror jag personligen inte att pengar du har på ditt sparkonto kommer vara nå säkrare.
Visst fonderna kan gå ner i värde men då får jag helt enkelt fylla på, historiskt har de tappat i 3% området som mest så inte så de är enorma pengar och sannolikheten är ju faktiskt att de kommer öka i värde.