Rättvisa med gåvor till barn

Det låter ju som att det fungerat mycket bra för er!

När ni var minderåriga och pengarna låg på konto, var det då vet vanligt sparkonto eller på ett fond/aktie-konto?

Tänker att jag vill spara åt barnen i fonder och tänker att det kan bli stor skillnad med insättningar osv.

Jan berättade i ett avsnitt att om hans föräldrar skulle sparat 1000kr per månad från 0-18 till han och hans bror (4 år emellan) skulle Jan ha haft ca 2,8miljoner vid 18år och hans bror skulle fått ut 800tkr. Detta om sparandet följt stockholmsbörsen.

Det är detta jag är rädd för och vill undvika.

Spara för barnen på gemensamt konto. Sen när barn 1 ska få sina pengar så stoppar ni in barn 2s pengar på sparkonto. Man får trolla lite på slutet för att det ska bli hyfsat rättvist beroende på hur många år det är mellan ungarna.

Precis, jag har planer på liknande. Sparar i mitt namn och tänker att barn 2 ska få samma summa som barn 1 plus inflation.

Men om det blir som Erik skrev ovan, att man ger en gåva till ett av barnen blir det kanske lättast att kompensera det andra barnet direkt. Förmodligen lär de då båda ha sina egna konton också, så då är det ju lätt löst.

1 gillning

En annan fråga är hur man ska göra med gåvor och sparande till barnbarn?

Vissa sätter av pengar på spar/investeringskonto till sina barnbarn.

Men vad gör man om man själv har två barn, och det ena skaffar barn värdigt tidigt, och det andra sent (eller inte alls, eller efter man själv gått bort). Om man sparar per år så kommer det troligtvis bli mycket mer sparat till barnbarnen från ens första barn. Känns inte rättvist.

Bör man istället redan när sådant sparande påbörjas för barnbarn från ens första barn även sätta undan lika mycket till ens andra barn i förskott, så det blir rättvist?

Några alternativ.

Ge alla barn 10000 när första gifter sig. Det är nu helt rättvist. Ge alla barn helt valfri summa när nästa barn gifter sig. Eftersom det var helt rättvist efter första giftemålet finns ingen orättvisa som bestämmer beloppet vid andra giftemålet utan det bestäms av er egen ekonomi vid tillfället. Och alla blir glada att få pengar alla gånger.

Alternativt 2.
Sätt av samma summa på ett sparkonto med ränta och märk det giftemål och barnets namn. Det bli nu tydligt att ni satt undan rättvis summa och finns dokumenterat vid ev dödsfall.

Jag tänker att det viktiga är att man är tydlig med att intentionen är att va rättvis. Inte att summan nödvändigtvis är samma. Oavsett om man sparat samma summa eller samma procent av sin lön till varje barn genom åren och om man lagt dem på bankkonto eller investerat dem i samma fond så ska barnen kunna se att man gjort en rättvis uppoffring och brytt sig lika mycket även om det lett till olika slutsumma.

Vad gäller behovsbaserade gåvor så förstår jag tanken. Föräldrars kärlek går inte ut på att alla ska få det exakt lika, utan att alla ska klara sig. Men det kan samtidigt kännas väldigt märkligt att va den som tar ansvar för sin ekonomi, sköter sig, sliter och drar in sina egna pengar och samtidigt se sina föräldrar ignorera ens ändå tuffa resa för att i princip belöna dåligt beteende hos syskon som inte gör det genom att möta deras behov.

Det är nog för att undvika den bilden en del väljer att ge samma pengar även till syskon som uppenbart inte behöver några pengar från föräldrarna.

Det var lite olika över tid. Jag vet att det under vissa perioder var på sparkonto med bunden ränta (som på den tiden tydligen gick att få 10% ränta på (!). Jag hanterade aldrig kontot direkt eftersom det var föräldrarna som gjorde det, men misstänker att det var en kombination av flera saker (vanligt obundet sparkonto, bundna sparkonton på lite olika horisont etc.). De har dock aldrig varit så intresserade av investeringar så jag tror inte pengarna varit investerade i aktier/fonder, tyvärr. Med facit i hand hade vi ju haft betydligt mer efter 18 års barnsparande om de legat investerade.