Real avkastning på olika marknader runt om i världen 1900 - 2022

Jag tänker så här:

• Real avkastning är det som är relevant. Men det adderar en ytterligare komplexitet som människor ska förstå.

• Historisk avkastning, särskilt med vikt mot Sverige har legat runt 7 % realt.

• När folk kommer in till ränta-på-ränta-kalkylatorn och när jag pratar generellt i podden så pratar jag 7 %, dock INTE realt, utan nominellt. När folk frågor om inflation, så brukar jag säga “dra ifrån 2% för säkerhetsskull”, då hamnar de på runt 5 %.

• Det är också nominell avkastning som visas i alla internettjänster, banker, fondrobotar så det är vad folk kommer att jämföra med.

• Det är en OK avvägning att underpromise.

Så om jag ska vara kass - jag är okej med att det är en otydlighet kring huruvida 7 % är realt eller nominellt då inget av det egentligen är fel. Det är ändå uppskattningar. Ska man göra seriösa beräkning så rekommenderar jag Pensionsmyndighetens och försäkringsbolagens riktlinjer för beräkning av framtida avkastning. Då rekommenderar de 1.9% real avkastning (dvs typ 4% nominell). Det är rimligt att utgå från för att verkligen vara på den säkra sidan, dock har jag en personlig åsikt att det är lite väl lite och kan sabba för mycket tå andra hållet.