Jag har ett mobilabonnemang (fastpris per månad) sedan tidigare hos en operatör som ej har företagsabonnemang. Nu är jag konsult genom eget AB och tänkte dra av kostnaden och momsen för mobilabonnemanget i mitt bolag som ett privat utlägg.
Abonnemanget avser endast data och tele (mobiltelefonen har jag sedan gammalt).
Jag har hört att jag kunde dra kostnaden men ej momsen för att abonnemanget står på mig privat.
Varför skulle jag inte kunna dra av momsen för mobilabonnemanget? Det är inga stora belopp men skulle vilja förstå…
Eftersom fakturan kommer att vara ställd till dig som privatperson, och du inte är momsregistrerad, kan du inte lyfta momsen. Den behöver istället vara ställd till företaget. Det finns lite undantag på den här regeln när det kommer till kost, logi och liknande men här kommer du nog inte undan.
Som generell praxis, se till att företaget står som mottagare på fakturan och att det tydligt framgår på den. Sedan kan du alltid göra ett eget utlägg, dvs betala den privat och bokföra den som en skuld till dig själv. Gymkort räknas som friskvård och bör inte vara några problem att stå på privat. Andra undantag som Skatteverket nämner (se Anställds utlägg för arbetsgivarens räkning) är facklitteratur, kost, logi och representation.
Jag är inte så säker på det, är nog en gråzon. Det finns ju regler för förenklad och fullständig faktura, där gränsen är att för belopp över 4 000 kr måste underlaget vara en fullständig faktura. Under det beloppet godtas förenklad faktura.
En förenklad faktura måste innehålla
Datum för utfärdandet.
Identifiering av säljaren.
Varans eller tjänstens art.
Antingen momsbeloppet eller skattesats som möjliggör ”baklängesräkning”.
Fakturan behöver alltså inte innehålla någon identifiering av köparen och frågan är då ifall den inte accepteras just för att köparen ändå är identifierad men “felaktig” så att säga?
Japp, men nu är det nog inte en förenklad faktura som skickas ut av mobiloperatören. Men when in doubt, kontakta Skatteverket för att vara på den säkra sidan.