Mobil i eget bolag

Jag startat eget bolag i dagarna, och har fört över mitt nummer från min nuvarande arbetsgivare till ett privat abonnemang, som jag tänker betala med skattade pengar. Mobilen tänkte jag ta på bolaget, då den kommer behövas i min verksamhet, liksom datorn. Abonnemanget tänker jag kan vara privat, eftersom det kommer användas både privat och i företaget.

Vad jag förstår (om än lite tvetydigt) behöver inte telefonen förmångsbeskattas för. Jag har fortfarande inte ställt frågan till Skatteverket. Hur gör ni andra med denna fråga? Alltså var ligger abonnemanget och var ligger telefonen.

Skit i förmånsbeskattning, ta allt på bolaget. Ingen bryr sig

7 gillningar

Om du har fast pris är det inga problem att även använda privat.

2 gillningar

Ta allt på företaget…

4 gillningar

Som andra skriver. Se till att abonnemanget har fast pris, och lägg det i företaget, då blir det ingen förmånsbeskattning. (Under förutsättning att företaget faktiskt behöver en telefon för sin verksamhet, vilket jag ärligt talat inte kan komma på något enda exempel på företag som inte behöver… =) )

2 gillningar

Regeln är att du ska förmånsbeskatta i princip allt du använder privat som står på företaget. Det finns gott om sidor på nätet som säger att det är okej om det är fast pris m.m. men om du vill ha ryggen helt fri ska du skatta för användningen.

Det vill säga, att ha ett avtal med obegränsad surf och samtal när du behöver ringa någon gång i veckan och surfa ännu mindre i företaget samtidigt som du använder det resterande tid privat är en förmån och ska beskattas.

I praktiken granskas du förmodligen aldrig, men det kan ju kännas skönt att inte begå skattefusk medvetet. Hur löjligt det nu än kan tyckas vara.

Nej. Om du behöver mobiltelefonen även utanför den ordinarie arbetsplatsen, vilket är fullt rimligt att en egenföretagare gör, så är det inte en skattepliktig förmån, även om du också använder den privat. Finns klara exempel på det på skatteverkets sidor. T ex:

“Mobiltelefonen med tillhörande abonnemang är nödvändig för att Per ska kunna utföra sina arbetsuppgifter utanför den ordinarie arbetsplatsen. Förmånen att få använda mobiltelefonen privat är av begränsat värde och det är svårt att särskilja det privata användandet från användandet i tjänsten. Abonnemanget ska i detta sammanhang betraktas som en tjänst oavsett om abonnemanget innehåller flera olika funktioner såsom mobil telefoni, sms, mms och surf eller datatrafik. Per ska därför inte beskattas för den eventuella förmån som kan uppkomma när han använder någon av abonnemangets funktioner privat.”

2 gillningar

För många företagare är det säkert så att de behöver telefonen utanför arbetsplatsen, för andra så behövs det väldigt sporadiskt och det är i de fallen man kan fundera över exemplet du visar.

Det är inte sannolikt att man behöver det största abonnemanget för något samtal då och då.