Flera stora förändringar håller på att införas inom skolområdet, till exempel ämnesbetygsreformeninom gymnasieskolan och det nationella professionsprogrammet. Regeringen har även aviserat andra reformer, bland annat tioårig grundskola, nya läro- och kursplaner, ett nytt betygssystem, samt ny resursfördelning till skolan. Genom att ta ett omtag om den nuvarande digitaliseringen av de nationella proven kan Skolverket bättre synka arbetet med övriga reformer.
Är det någon mer mjukvaruutvecklare än jag som reagerar på detta? Hur stor påverkan bör en ändring till tioårig grundskola rimligen ha på en provplattform? Eller en ändring av betygssystemet från 1-10 istället för A-F?
Orsaken till omtaget är att upphandlad produkt inte levererar. Resten är bara rökridåer och försök att rädda ansiktet i publicitetens korridorer.
Jag har inte insyn nog att avgöra om det var undermålig kravställning eller kass leverans (mest troligt en kombination) som lett till dagens situation.
Noll och ingen koppling till själva provplattsformssystemet. Stor koppling till organisationen skolverket som inte har oändliga resurser med det organisatoriska skulle jag tro.
Detta är ju långt ifrån första gången som det blir såna här statliga och kommunala it-haverier. Allting blir superdyrt när man vägrar ha minsta kompetens in-house utan allt ska ut till konsulter. På mitt förra statliga jobb skulle jag vid ett tillfälle dra igång en blogg. Inte ens detta kunde fixas internt utan man behövde skicka till en konsult att sätta upp bloggen i det som var vår egen bloggportal.
Säger ju sig självt att man har låg beställarkompetens plus extremt mycket konsultkostnader med sådana upplägg.