Regler för att spendera pengar | Vilka har du?

Så ni köper en bil för 150-200tkr så ska ni alltså ha minst 1.5-2m bakom? Nu kanske ni köper billigare fordon eller är rätt rika? Men intressant annorlunda.

Vad räknar ni som bakom? På sparkontot? Aktier och fonder? Bostaden?

2 gillningar

Bil är köpt 1 gång och nej då följde vi inte regeln så vissa avvikelser finns. Samma sak när vi köpte hus för 15 år sedan.
Men efter det. När de stora posterna som boende och bil är tagna är det denna regel som gäller.

Just nu är det en resa som planeras för 60.000 kr och då är det 600 bakom som gäller. Finns inte det så blir det ingen resa, enkelt. Alternativt så får det bli en billigare resa.

Med bakom menar jag totalt sparande exklusive pension.

1 gillning

Vad är logiken med detta? Låter märkligt att barn med begränsade möjligheter att tjäna pengar ska innefattas av systemet.

Det som är kvar av lönen när månaden är slut delar jag i 2 och sparar ena och spenderar andra.
Då har mitt budgeterade sparbelopp och kostnader redan dragits så sparandet blir en extra bonus.
Det jag spenderar går till en “att använda närsomhelst buffert” denna brukar finansiera tillfälliga impulser av saker jag vill ha eller göra men som normalt inte ingår i budget. Som en ny spelkonsol, ett restaurangbesök extra eller en spontan roadtrip till familjen i annan ort i sverige.

Denna strategi gör att jag inte har några samvetskval när jag bara unnar mig. Så egentligen har jag bara ett dedikerat sparande för spenderande på okänt belopp. :sweat_smile:

3 gillningar

Det undrar jag också. Har undrat flera år och bara kommit fram till några saker:

• Snegla på och fråga erfaret folk.
  • Testa i liten skala.
  • Läs på forum, i böcker och kolla youtube

Finns säkert flera bättre sätt och jag är intresserad av dem alla.

1 gillning

Jag har formulerat en övergripande regel:
30-30-30, 30 % fasta kostnader, 30 % sparande och 30 % konsumtion/upplevelser. Sen finns där 10 % svängutrymme.

Den första posten handlar om att ha en bra vardag för det är där man oftast spenderar mest tid. Sparande handlar om att att ha en bra framtid och konsumtion/upplevelser handlar om att ha en bra fritid i och utanför hemmet (skapa minnen). Samtliga är viktiga för en bra balans och hälsa.

Sen har jag lite mindre regler såsom den Jan nämner om att få ta en förrätt när man äter ute och att få gå bananas i matbutiken vad gäller konsumtion. Dessa två små saker är de tydligaste indikatorerna för mig själv att jag kommit långt bort från min barndoms utsatthet/relativa fattigdom och inte behöver oroa mig (samt att mat är ett enormt glädjeämne för mig).

Förra året hade jag lite ångest över att jag sparat för lite. När jag gick igenom siffrorna låg kvoten på 37 %. Förut hade jag nog fortsatt må dåligt men nu iomed regeln ovan kunde jag känna mig nöjd samt tänka tanken att jag kanske sparat för mycket (recovering saveoholic). :joy:

5 gillningar

Tycker det låter lite dystert med regler för hur man får spendera

4 gillningar

Jag vill ha mycket glädje för pengarna. Precis som att jag vill uppnå god avkastning i pengar så vill jag ha prisvärd glädje. Vad det är blir upp till var och en. Dyra ting med ganska låg inverkan på glädje sållas alltså bort. Allt är relativt. Glass ger glädje, men Glassbilen ger inte ett meningsfullt mervärde för mig. Har ofta samma strutar genom någon lokal affär som sålt dem mycket billigare. Så prisnivå och glädjenivå möter varandra vid rimliga styck eller literpriser i frågan om glass. Köper inte glass för att andra ska se min glass heller xD. Ersätt glass med saken du tänker på så kan du tänka ut pris/glädje där du blir nöjd, eller att du rentav skippar något du egentligen inte tycker är värt det.

4 gillningar

Mat samt resturang finns det ingen upper limit utan vi köper och äter det vill ha.

Utflykter och upplevelser får kosta vad det kosta blir och vi gör det vi vill göra

För inköp över ca 1000 kr så har vi regeln att vi sover på saken och om vi fortfarande vill ha det så inväntar vi reor alternativ lägsta priset på prisjakt.

Men mycket av vår konsumtion är baserad på att vi undviker sånt som kostar oss energi och där ingår mycket inköp av kapitalvaror som man måste lära sig, underhålla och förvara.

1 gillning

Mindre inköp under 20k så brukar jag vänta ca 12dagar, vill jag/behöver jag det fortfarande efter 12dagar så brukar jag köpa det. Man ska få unna sig något man vill ha, man lever bara en gång, men samtidigt så är det inte roligt att leva på stora lån, jag försöker själv hålla kostnaderna nere i vardagen så man kan göra något man tycker är kul, eller investera i prylar som både kan klättra i värde eller kanske blir värdefullt för en själv i framtiden.

2 gillningar

Håller med! Apropå ditt användarnamn tycker jag förresten inte att du ska sitta här och gaffla.

Jag har aldrig förstått det här med regler kring pengar vare sig det är regler om att spendera eller investera, procentsatser av lön eller vad det nu än må vara. Detsamma gäller budget. Om man har 1000kr avsatt för nöje innebär det då att om jag bara spenderat 500kr i slutet av månaden att jag måste gå ut och förlusta mig för 500kr?

Jag köper det som jag vill ha och gör en bedömning för varje sak jag vill köpa om det är värt det eller ej. De pengar som blir över varje månad sparar jag. Den enda “regeln” i denna tråd som verkar någorlunda vettig är att fundera på sitt inköp en tid innan man bestämmer sig. Fast regler verkar ju hjälpa många andra så alla fungerar vi olika.

1 gillning

Gaffla! :rofl::partying_face::ok_hand::smiling_face_with_three_hearts:

Minst 60% av nettolönen till investeringar samt amortering. Det som blir över därefter är fritt fram att spendera. Funkar fint i dagsläget och har gjort i ett par år men lär säkerligen ändras framgent allteftersom nya fasta utgifter tillkommer (bil, vove etc.).

Intressant tråd. Många kloka punkter. Funderar dock en del på den ovan. Ska säga att jag personligen har en väldigt funktionell syn på teknikprylar. Jag har de jag måste ha, köper dem helst begagnat (främst kanske av miljöhänsyn snarare än pris) och använder dem tills de ramlar sönder. Skaffade nog smartphone 2013 och är nu på smartphone nr 2, för att ge perspektivet.

Varför vill man ha en ny iphone? Jag kan inte förstå varför just det nya är viktigt eftersom vad som är nytt ändras så oerhört snabbt och hoppar man ut ur tidslinjen verkar det så meningslöst. Låtsas vi att man kan resa lite i tiden och spolar fram 5 år hade ju samma telefon med samma funktioner som du nu gärna köper dyrt varit för gammal. Trots identisk pryl.

Eftersom jag förstått att detta är en drivkraft till konsumtion hos många kanske någon kan stilla min nyfikenhet här. What’s the point?

6 gillningar

Köper man saker begagnade kan man unna sig det man vill ha. Behovet av att ”reglera” inköpen blir inte så stort. Swappie är bra för telefoner.

2 gillningar

Håller med det du skriver här till fullo, och jag tror tusanimig att jag också bara haft 2 telefoner sen just 2013 konstigt nog. Den jag har nu är från 2016 och jag har bytt ut sprucken skärm och bytt batteri några gånger. Rent funktionsmässigt har jag ingen lust att byta till någon ny då jag trivs med den jag har.

Däremot finns den en poäng rent säkerhetsmässigt då äldre mobiler inte längre får säkerhetsuppdateringar. Hur stor risken är att ens mobil blir hackad vet jag inte, inte heller vad det skulle få för konsekvenser. Så länge ingen kommer över koden till mitt bank-id ser jag inte hur någon skulle kunna åstadkomma någon större skada, fast vad vet väl jag.

3 gillningar

Framför allt brukar ju problemet vara att bank-id inte fungerar längre. Om det fungerar kan du nog ha kvar telefonen ett tag till.

3 gillningar

Har inga spenderingsregler i vardagen eftersom jag inte har det behovet, tycker oftast det är roligare att spara än att spendera.

Har dock precis kommit hem från en kryssning på Medelhavet och innan vi åkte satte vi upp en spenderingsregel som var typ: “Skit i vad det kostar om vi vill ha det!” Vi bestämde att strunta i om det blev dyrt eftersom vi ändå har råd! Varför snåla i onödan?
Vi hade supergod mat som redan ingick men valde ändå att betala extra för att gå till Teppanyakirestaurangen en kväll och valde dessutom dyraste alternativet! Helt ok Champagne ingick också men i Champagnebaren valde vi ändå det vi ville ha även om det kostade extra!

Nu är vi dock hemma och jag kommer att hamna i mitt normaltillstånd igen, att spara är roligare än att spendera.

2 gillningar

Intressant ämne just för att jag anser att många här inne har lika stora problem med pengar som personer i lyxfällan, bara på ett annat sätt. Det är ögonöppnande att inse att pengaproblem går åt båda hållen. Det är löjeväckande att vissa anser att Gunther Mårdner är en pengaguru när han egentligen är totalt värdelös med pengar.

Med detta synsätt har jag nyligen insett att mina föräldrar har pengaproblem. De kommer att snika och spara till dagen de dör, och det finns rent sorgliga exempel på hur sparsamhet fördärvat deras liv på både små och stora sätt. Allt från husköp till semestrar har förstörts på grund av oförmåga att skiljas från pengar.

Jag har delvis samma problem men jobbar på ett system för att försöka nyttomaximera mina pengar istället för att dö med ett fett bankkonto. I dagsläget har jag landat i att spara 10% av bruttoinkomst långsiktigt. Resten ska spenderas på kort till mellan tidshorisont.

Jag tror att detta kommer att fungera för mig på sikt då 10% ger mig tillräckligt för en stabil framtid men kostar mig samtidig inte för mycket i nutid. Problemet är att kassan redan blivit ganska stor utan att spenderas, och att man känner att man vill hitta rätt saker att spendera på. Men det löser sig.

4 gillningar

Varför då? För att någon annan inte gjort det innan eller för att du heller inte hittills känt något behov av det innan men nu läst på ett forum att andra tycker det!?