Någon som har en aning om Renault Clio är något att ha? Satt bevakning på Skoda Fabia, Renault Clio, Volkswagen Polo 2016-2019 års modeller då vår leasade elbil går ut om 15 månader.
Nej. Aldrigt franskt.
Hehe, jag ana att de var något mindre efterfrågade för de tenderar till att vara billigare än Skoda Fabia och Volkswagen Polo när jag följt priserna nu ett tag.
Ända sedan barndomens dagar då pappa körde Alfa Romeo har jag resonerat att bilar verkar byggas efter de väderförhållanden som råder i tillverkningslandet. ![]()
(Dvs, kör nå’t som är byggt för saltade vägar, regn, rusk, snö och kyla.)
Mor har avverkat cirka 3000 problemfria pendelmil i en 2020 års Clio med nya chassit, är allt jag kan säga
Men så ska det ju iofs vara med nya bilar…
Den kostade 160K inkl vinterdäck fullutrustad för två år sedan. Måste säga att kupén har gjort ordentliga lyft i Clio senaste generationerna. För priset kan man ju nästan ha råd med en i reserv jämfört med en Polo/Golf ![]()
Möjligt det ligger mer bakom det du skrivit, men jag ställer frågan ändå :
Varför kollar man på en bil nu när man har 15 månader kvar på leasingen?
Bilar är ju som färskvara med dagspriser och dagsutbud.
Anledningen är väl egentligen för att se över hur priserna rör sig på begagnatmarknden. Tycker begagnatmarknaden varit väldigt dyr länge och skulle vilja se vad modellerna går för.
Och vad tänkte du göra med informationen om 13-14 månader när du behöver en bil?
Anta att priserna gått ner 10%, stått stilla eller gått upp 10%. Hur ska du agera annorlunda baserat på dessa tre alternativ?
![]()
Tycker de kan vara bra redan nu att på ungefär veta hur mycket jag behöver spara ihop för en småbil att betala kontant med så därför jag kikar på priser redan nu och kanske framförallt bilmodeller och märken.
Ok, köper biten om att du behöver förstå vilken kostnad som väntar dig.
Jag köpte en fabriksny clio 2017.
Det jag har behövt göra under 6 år är:
Bytt batteri och fyllt på ac.
Än så länge är iaf jag en nöjd clio ägare.
Alltså jag är inte så direkt picky med denna 2:a bil som de blir. De är inte så att vi kommer åka långa sträckor så därav är den med i urvalet bland småbilar.
Jag kör idag en peugeot e-208 och är väl inte jätteimponerad av bilen i sig, kunde för mig lika bra varit bensinare. Även om vi har privatleasingen med alla bidrag m.m man kunde få då så kör vi den lite för lite för att den ska vara värd leasingkostnaden.
Jag köpte en ny Clio 2015 och är supernöjd. Den är billig i drift, bensinsnål och ändå rolig att köra. Får ofta kommentarer om att den är snygg också. Oberoende tester har visat att Renault har bäst rostskydd i småbilsbranchen, åtminstonde 2015 då jag köpte den. Jag tycker du ska läsa på om testfakta.
Kolla istället Toyota Corolla / Yaris istället.
Tyvärr inte säkert att det gäller Skoda eller VW. visade sig i en Skoda jag haft att större kopplingspunkt för el och div ellådor låg vid /under förarens fötter!. Osmart ställe i vårt klimat är bara förnamnet. Salt och fukt där tyvärr svårt att undvika.
Den bilens el blev aldrig helt ok mer trots en hel del meckande. Fukt och el är obra.
Har haft min Clio en 08 i 10års tid har varit billig att äga på alla sätt. Största minuset är att dom flesta reperationer har varit elfel. Vet inte vad verkstaden skulle tagit för dom jobben men har varit relativt enkla fel.
Franska bilar överlag har ofta problem med elen om jag förstått min erfarenhet och andras rätt.
Skulle gärna byta ut den idag men tyvärr är den för billig att göra sig av med. Värdet är ju snart lika med 0 på marknaden.
Äger en Renault Talisman (Kombi) samt en ny köpt Clio fr 2020.
Vi är väldigt nöjda och den nya clion får många kommentarer som(fräsch, snygg, nu jag sugen på franskt m.m)
Den nya looken kom 2020 Clio V och är ett rejält lyft ifrån Clio IV 2019 neråt.
För 20 år sedan hade franska bilar ett otroligt dåligt rykte.
Men faktum är att Clio är en av Europas mest sålda småbilar, billiga att äga, köra samt service/rep.
5 års nybilsgaranti…
Det enda tråkiga är att motorn är tråkig.
Men det är ju inte en Volvo T6 vi köpt… man kan inte få allt här i livet ![]()
Jag bifogar en bild på vår Clio.
Den ser väldigt trevlig ut rent utseendemässigt. Som du nämnde, motor kan vi inte bry oss mindre om. Den ska ta oss korta sträckor i närområdet.
Ja! Den äldre är dock inte lika tilltalande (enligt mig och min sambo).
Kolla skillnanden på interiörerna t.ex
Sök
Clio interior 2018
Samt, Clio interior 2020.
Väljer du clio är ett tips att du kollar tillbehörskatalogen.
Det är stor skillnad på, Zen, intens och R.S.
Samt stylingpaket, parkeringpaket m.m.
Våran är Valencia Orange, med Intens, parkeringspaket och stylingpaket.
Finns även modeller med stor nav skärm osv… lycka till! Återkom gärna med vilken bil ni valde.
Skriv på om du har frågor angående Clio.
Vilka är nivåerna på paketen eller kan man kombinera ihop sin egen? De finns inte färdiga i olika nivåer? Typ som på gamla Volvos