Hej,
Nu har jag skapat en väldigt risky portfölj men det blir ändå kul o följa upp den separat med det passiva sparandet. Jag tror på teknik och energi i framtiden och har sammanställt dessa fonder. Jag skulle behöva hjälp med feedback på vilka som ska bort med risk för överlapp mot olika regioner. Följande teknikfonder föll i smaken men de är tok för många och går säkerligen mot samma marknader. Ni sparare som har dessa eller liknande portfölj som kan vara behjälpliga är ni snälla, ha det fint!
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Technology
TIN Ny Teknik Avanza World Tech by TIN
JPM US Technology
DNB Teknologi
Öhman Global Growth
BGF Next Generation Technology
BGF World Technology
För att du ska lära dig att göra dessa undersökningar själv och kunna ta dessa beslut själv i framtiden så lägger jag hellre fram lite tankar på hur du kan kolla upp detta själv
Att använda en sida som morningstar.se där du kan söka på fonderna var för sig, se deras största innehav samt även vilken jämförelseindex är en bra början.
Så börja med att jämföra dom största bolagen mot varandra, hur lika ser dessa fördelningar ut?
Sedan för att djupdyka mer så kan du söka upp vad deras jämförelseindex innehåller, visst det är inte alltid helt relevant när det handlar om aktivt förvaltade fonder då dom egentligen försöker slå sitt jämförelseindex och inte då kan ha exakt dom innehaven då det blir omöjligt att slå sitt index då.
Men en hint iaf om vad för typ av bolag fonden investerar i får man.
Flera av fonderna är likartade och erbjuder ingen större diversifiering. Jag skulle renodla och ha bara en av varje undertyp. Finns ingen anledning att äga både Swedbank Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik då det är samma typ av fond, exempelvis.
Sedan kanske komplettera med lite nischade ETF:er på teman du tror på. Finns exempelvis en ETF på Avanza för IT-säkerhet. Och tänka tech i lite bredare termer för diversifiering. Som e-handel, industriautomation eller fintech. Så slipper du ha all exponering mot it-sektorn.
Kul att du tar dig an utmaningen, bättre att man får lära sig själv än att få ett svar direkt!
Verkligen, indexfonder blir väldigt enkelt att jämföra eftersom dom SKA följa sitt jämförelseindex.
Aktivt förvaltade kan ändra sina innehav varje dag så lite svårare att följa där!