Revidering av min globala barnportfölj 2021

Supertack för svar!

Jag får nog testa och se detta år. Man måste ju våga ha kul också :slight_smile:

Går det inte som tänkt så byter jag ut teknikfonderna på deras 10% till nåt annat.

Efter ca 2 veckor så har min portfölj reviderats igen. Just nu ser den ut enligt följande:

LF Global 60%
Spiltan AF Investmentbolag 10%
PLUS ALLA bolag Sverige 5%
Avanza Emerging Markets 5%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Handelsbanken Hållbar Energi 5%
Swedbank Robur Ny Teknik 5%
Swedbank Robur Technology 5%

Jag har ju skapat en lekhink på ca 30 k för att månadsspara i sånt jag tror på och frågan är om HB Hållbar energi och teknikfonderna borde flyttas dit?

Ja det tycker jag, själv gjort samma “misstag”. Känns bättre att ha rena modellportföljer + lekhink.

Tack för feedback, när du flyttade dina fonder till din lekhink. De resterande procent som fanns kvar i din originalportfölj. Mot vilka fonder fördelade du procenten om man får fråga :slight_smile:

Omfördelade bara inom varje kategori, hade föreslagen fördelning enligt globala barnportföljen /golbalt/tillväxtmarknad/sverige/räntor/guld hade dock lagt till lite roliga/spännande förvaltade fonder i tillväxtmarknad och sverige som krydda. typ SEB sverigefond småbolag C/R, AuAg silver Bullet(ursprungligen pacific precios)

Låter bra det! Funderar på att omforma min lekhink ungefär som globala barnportföljen fast välja mer aktiva risky fonder som absolut inte passar i globala portföljen. De kan uppfattas som fega för lekhinken men det blir ändå kul o jämföra på långsikt index vs aktiv :slight_smile: teknikfonderna anser jag ska väga tyngst i portföljen men de är så många så svårt att sålla när man egentligen vill äga alla :slight_smile:

Personligen tycker jag det känns lite bökigt att dela upp sina långtidsinvesteringar i olika hinkar. Det känns nästan som man måste spendera mer tid att fundera på i vilken hink en fond hör hemma i än istället på om man faktiskt vill ha fonden.

Om vi ska krångla till det lite: Fonder som AMF Småbolag och Spiltan Investmentbolag; båda är aktivt förvaltade och ska vi vara petiga så kanske de inte heller borde höra hemma i en ren modellportfölj. Om det är risk/volatilitet som bestämmer vilken hink nåt ska vara i så kan småbolag och tillväxtfonder svänga lika mycket som specifika sektorsfonder. Och om det är det man tror på personligen och som avviker mot det normala som spelar roll så kan man ju fråga sig om 10-20% sverige-bias är nåt som kanske hör hemma i lekhinken också.

Det känns alltid som man inte riktigt kan se svart på vitt var en fond ska höra hemma. Jag har valt att kategorierna det lite annorlunda: en hink med långsiktiga investeringar, och en med saker jag bara vill behålla några månader, typ enstaka aktier. Jag tänker att poängen med en lekhink är att sätta en gräns på hur mycket av ens totala kapital går till sakerna där, men jag tycker det känns lättare att för varje långtids-investering man vill ha, vare sig det är en tråkig globalfond eller en Teknik-fond, att helt enkelt tilldela den en procentandel beroende på sin egen bedömning av risk och potential, och sen får fonden den andelen i en och samma långtidshink. Om det är resultaten på slutat av året man vill urskilja mellan de olika investeringarna så kan man ju alltid ta fram excel och räkna ihop avkastningen hur man vill.

Med det sagt så fungerar säkert lekhink-konceptet utmärkt för de flesta, ville bara dela med mig med mina tankar.

Tack för att du delar dina funderingar. Jag har ställt mig frågan även om detta ens ska vara en lekhink då min ambition är att investera långsiktigt fast i hopp om en högre avkastning. Men ska inte förneka att det blir attraktivt att testa på fler aktiva fonder speciellt eftersom SAVR har en bra reducerad avgift på många av dem. Det är där jag vill skapa denna portfölj. Mitt och barnens får stanna kvar på Avanza :slight_smile:

Hej igen! Som jag nämnt tidigare så är inte aktiva nischfonder en långsiktig investering som ger bättre riskjusterad avkastning än indexfonder rent generellt.

Det är därför nischade fonder är i just lekhinken och basen i ett långsiktigt sparande bör vara passiva hinken med motsvarande en modellportfölj är 90/10 eller 100/0 hos Lysa eller annan valfri motsvarande tjänst…

Här kan du se Jans avsnitt om sharpkvot och vad som är rimligt att förvänta sig av sina investeringar:

Tack för att du delar med dig! Jag kollar in avsnittet och drar en ny slutsats av de fonder jag valt för just lekhinken👍🏻