Revolut - exempel på SEK-EUR-växling?

Jag funderar på att skaffa ett Revolut-kort men tänkte att det kunde vara relevant att jämföra växlingen med mitt nuvarande Santander Mitt kort Visa-kort utan valutapåslag.

Är det någon som kan ge exempel på dagkurser i Revolut för SEK-EUR med fullt antal decimaler, eller hur det nu funkar?

Jag tänkte alltså jämföra dessa kurser med mina egna kurser från Santander-kortet och räkna lite på detta. Jag ska givetvis redovisa resultatet i den här tråden.

Min gissning är att man tjänar något på att använda Revolut men frågan är om förtjänsten är tillräckligt stor för att motivera att skaffa kortet. Min utgångspunkt är alltså att jag har alla intäkter i SEK och en stor del av kostnaderna i EUR. Jag har också mindre återkommande kostnader i några andra mindre valutor och funderar på om det eventuellt kan innebära någon fördel med Revolut. Jag tänker alltså på scenariot att leva i en miljö med flera valutor mer generellt nu.

1 gillning

Just nu kan jag köpa EUR från SEK för 11.861

:grinning:

Mitt Revolut är dock baserat i ett Euro land, men det borde väl vara samma sak att växla åt fel håll utifrån den valuta man öppnat kontot med. Jag växlar annars alltid EUR → SEK.

Jag tror det finns gränser för belopp som kan växlas avgiftsfritt. Kanske inte så bra om du behöver växla mycket samma månad.

Jag har inte betalat något för Revolut då jag kör med virtuellt kort. Du kan alltid ladda ner appen och prova.

1 gillning

SEK->EUR 11,811
EUR->EUR 11,768

Just nu på Revolut (utan extra avgifter). Tar gärna del av din analys.

1 gillning

Kan köpa Euro för 11,797 för tillfället. Har ett revolut metal konto.

11.756 vid köp av euro
Vanligt konto

De tre svar jag fick här avsåg den 14:e augusti och medelvärdet för dem blev 11,788. Jag förstår det som att kursen är rörlig under dagen. Jag har inget köp på mitt Santander-kort just det datumet men Visas officiella kurs för det datumet var 11,882664. Mastercards officiella kurs var 11,90.

Vilka växlingsavgifter betalar man med Revolut? Hur mycket kostar det att växla 1000 SEK till EUR, 5000 SEK till EUR 10000 SEK till EUR? Det är inte riktigt tydligt redovisat på hemsidan.

Det finns en gräns på 10kSEK för det avgiftsfria alternativet, men så länge du håller dig under den gränsen och växlar må-fre, tillkommer inga avgifter. Betalar du månadsavgift är gränsen högre.

1 gillning

Använder alltid Revolut utomlands, helt kanon

Om man växlar hela ”gratisvolymen” per månad skulle vinsten bli runt 7 EUR, räknat på skillnaden i växelkurs.

Det enda hotet vore om villkoren förändras så att gratisvolymen blir mindre eller det tillkommer någon avgift. Tyvärr litar jag inte riktigt på den här typen av nischbanker som inte går med vinst. Förr eller senare behöver de börja gå med vinst och då är det lätt att försämra ”gratismodellen” vars syfte främst varit att få in nya kunder.

Jag har ingen aning om Revolut går med vinst.
Men det finns nog ett kundunderlag.

Jag betalar deras permiumnivå (95kr) för att kunna växla ett obegränsat belopp eftersom jag behöver växla lönen till SEK.

Då har jag också tillgång till ett digitalt kort som jag kan spärra och få ett nytt omedelebart samt digitala engångskort som håller en betalning.
Fenomenalt om man köper något på nätet och inte vill riskera kapade eller läckta.

Jag funderar på att skaffa Revolut standard som ett komplement till mitt nuvarande kort. Samtidigt skulle det också finnas en poäng med att använda Northmills kort. Där finns fördelen att man får ränta på det innestående beloppet. Även om det inte är några jättesummor är det ändå ganska små vinster vi pratar om. 7 EUR var vinsten med Revolut men då tillkommer en “kostnad” för att ha belopp parkerade på Revolut-kortet. Iom att “vinsten” bygger på att jag ska använda kortet för betalningar snarare än för kontantuttag så behöver jag ha en del pengar stående på kortet.