Rika Tillsammans portföljen i KF eller ISK

Det är väl några utländska aktier med i rika tillsammans portföljen som ger utdelning som jag förstår det, är det då bättre att ha portföljen i KF istället för ISK?

Vad är egentligen skillnaden på KF och ISK?

Skattemässigt är det väl ungefär samma sak. Sen är skillnaden att i ett ISK äger du underliggande tillgångar medan i ett KF äger försäkringsbolaget tillgångarna så konkar KF så har du inte samma skydd som i ett ISK.

Har du t.ex amerikanska aktier på en kapitalförsäkring kommer kapitalförsäkringen begära avräkning för den utländska källskatten (I fallet USA har jag för mig att den ligger på 15% på utdelningen). Sen tar det ca. 2-3 år innan man får tillbaka dom pengarna. Eftersom kapitalförsäkringen som ägare av dina aktier inte har någon begränsning (till skillnad från i ett ISK) på hur mycket pengar du kan få tillbaka får du tillbaka allt.

Att det ska ta 2-3 år att få tillbaka källskatten är något som Avanza och Nordnet har hittat på. De som har Nordeas kapitalförsäkring får tillbaka källskatten inom 6 veckor. (Att det tar flera dagar att sätta in sina egna pengar på Nordeas kapitalförsäkring är en annan story.)

Det är bra för dom som har NORDEA :slight_smile: