RikaTillsammans Julkalender 2024 | För dig och din tonåring 🎄

jajjamensan!

1 gillning

@janbolmeson - är det i den här tråden vi ska hänga, eller “vid kaffemaskinen”? Kanske den ena kan stängas så att diskussionen blir fokuserad på ett ställe? :blush:

1 gillning

Låt oss ta kaffemaskin-tråden då den är “dold” och stör inte de andra i forumet. :slight_smile: Flyttar kommande inlägg dit. :+1:

1 gillning

Har Nordea och där fungerar det precis på samma sätt, dvs konto som kan kopplas till betalkort, bankID och swish.

Har sedan satt upp både sparkonto och ISK i barnens namn. Dessa kan de se men inte hantera/ändra. Detta kan vi göra genom att byta profil.

Nämnas bör att jag och min fru behöver ha gett varandra fullmakter för att kunna hantera barnens konton.

1 gillning

Det här flyter ju på bra. Efter lucka två blev kommentaren ”Ska vi öppna ett ISK?!? När jag fyller 18 ska jag ta ut alla pengar, köpa en enkel flygbiljett till Las Vegas och satsa alla pengarna på rött!” :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Intressant! :thinking: Blir ju jättenyfiken på hur konversationen gick därefter… :slight_smile: Vad var anlendingen till det? Att det gick för långsamt? Att det önskades något stort? Så många frågor.

Du får förklara att det är en sjukt dålig idé. Satsa allt på rött ger bara två ggr pengarna, satsar man på ett enskilt nummer är det 36 ggr pengarna. Mycket bättre. :smiling_imp:

2 gillningar

Redan efter dag 2 är vi jättenöjda. Välbehövlig knuff att skapa ett ISK till sonen, det gick snabbt på Avanza. Nu är han så stolt att han investerat 1000kr av egna pengar. Han ville inte vänta tills den luckan kom😀.

4 gillningar

Det var mest på skoj så det blev ingen större diskussion. Nu är strukturen på plats och vi är redo för nästa lucka!

1 gillning

Så var vi också igång, yngste tonåringen (15) och jag. Det har funkat perfekt med sms och uppsnack inför julkalendern! Så här långt tycker jag det är en sjukt bra idé, kort tid att hålla på med 24 dagar, en orkar hålla i, och med en grundutbildning i vardagsekonomi. Helt genialiskt! Och som förälder är jag otroligt tacksam över tankearbetet ni i RT lagt ner, mitt föräldrajobb blev så mycket enklare här.

Vi har haft samtalet runt lucka 1 och 2 så här långt. 15-åringens inriktning fick mig att tappa hakan en smula, när tankesteget runt om pengar inte var ett problem kom:

• Jag skulle kolla med experter hur mycket pengar jag kan släppa på marknaden till WWF och WHO utan krascha systemet (tonåringen).
  • Berätta mer! (jag-föräldern)
  • Ja, pengar är ju bara hitte-på, något vi har kommit överens om att det har ett värde. Om jag släpper ut för mycket pengar i världen förlorar de sitt värde, och blir värdelösa för WWF och WHO. Så jag behöver ha koll på hur mycket jag kan ge bort utan att paja systemet (tonåringen).
2 gillningar

Hej,

Idag saknade vi SMS o lucköppning.
Någon mer som inget fick?

Eller går det hitta nån annanstans? :thinking:

Ifall fler läser det som inte fått sms idag:

Ber om ursäkt! Vi hade för lågt saldo för att skicka alla sms idag hos vår sms-leverantör :sweat_smile:

Kommer åtgärdas imorgon med lucka 9 & 10 i ett sms. Ber om ursäkt!

2 gillningar

Hejsan,
Jag och min son på 10år kör på med julkalendern och det fungerar jättebra trots den låga åldern.
Någonting som vi insett efter några luckor är hur otroligt invecklat och svårt allt är med banken. Allt från att öppna sparkonto med vettig ränta till att starta och få igång swish, göra överföringar mm.
Jag förstår verkligen att ungdomar/barn tycker att det är tråkigt och invecklat. Jag insåg att tålamodet för att sitta i bankapp/samtal med banken inte var det roligaste för sonen. Så lät honom spela xbox medans jag skötte detta själv och hade banken på högtalare.
Men vi har verkligen fått roliga och lärorika samtal hittills.
För info så har vi handelsbanken i dagsläget, men dessa erbjuder bara 0,75% i ränta på sparkonto.
Vart har era ungdomar sparkonto idag?
Tips mottages gärna.
Jag vill inte att pengarna ska vara låsta.

3 gillningar

Hur väl tycker du kalendern fungerar med ett barn som är 10?

Jag var nyfiken på kalendern men avstod för att barnet är 11 och målgruppen var ”tonåring” vilket jag tolkar som 13-19. Så jag tänkte att om konceptet flyger återkommer det säkert nästa år :wink:

Vad har behövt anpassas pga barnets ålder än så länge? (Inte åldersstrul med banken - utan i luckorna-samtalet)

1 gillning

Hej, kan endast tala utifrån vad vi fått in från föräldrar och där har 3-5 sagt att det gått bra trots att barnen är 10-11 år gamla. Samtidigt är det högst individuellt från barn till barn.

Där är ingen praktisk skillnad om barnet är 11 eller 13 år gamla för majoriteten av banker. Tror att för ett fåtal storbanker finns en åldersgräns för swish mm men har inte detaljerna för alla banker i huvudet.

Förhoppningsvis! :sunglasses:

Skulle säga att allt har fungerat bra och har inte gjort någon direkt anpassning än så länge. Mer än att man får lirka och försöka få lite längre och utförligare svar under diskussionerna.
Men det är nog väldigt olika beroende på mognadsnivå mm.
Finns säkert äldre tonåringar som inte är så utförliga i svaren heller. :smile:

2 gillningar

De har varsitt sparkonto på SHB, låg ränta m fria uttag. De får själva avgöra om de vill skaffa ett sparkonto någon annanstans efter julkalendern m högre ränta, tänker jag.

2 gillningar

Dagens samtal mellan mig och min 15-åring.
Jag: Hallå M, hur gick det på HKK-provet idag?
M: Bra.
Jag: Skönt. Vad handlade det om?
M: Det var typ Bolmeson. Det där kunde jag sen julkalendern.

En annan rolig sak var att barnen fick 100kr per avsnitt, dvs 2400kr. Till det har jag skapat ett automatiskt sparande på 100kr i månaden efterkommande månader. Allt går in i Avanza Global. Utveckligen i Avanza Global och index över lag var ju inte så jättekul mellan 1/1 till slutet av april. Enligt min mening var det ändå en helt perfekt läxa för barnen så att de verkligen fattar att börsen kan gå ner. Nu ligger vi ca 100kr plus och barnen tycker det är rätt coolt att det återhämtat sig.

Just keep buying!

5 gillningar

Tack för att du delar med dig, väldigt rolig story! :partying_face:

Tror också det är sjukt viktigt att din tonåring får uppleva nedgångar tidigt i sparkarriären.

Vi ska faktiskt köra julkalendern i år igen då vi fick så fin respons:

2 gillningar