Jag är rätt inne på att ha en mellanhink med låg volalitet med en avkastning som är på 2-4% för att hamna +/-/0 över inflation. Jag har läst att räntor senaste årtiondena trendat neråt vad gäller avkastning, samtidigt som volaliteten är oproportionerligt hög.
Vore det därför bättre att investera i rikatillsammans portfölj för att få en lägre volalitet? Någon som har siffror på hur volalitet och avlastning skiljer sig åt mellan dessa portföljer?
Du menar att du använder den som buffert i så fall? Jag tänker nog att jag vill ha så låg summa på sparkonto 1% som möjligt (1 månadslön) och lägga resten av pengarna som agerar buffert och mellanhink i rikatillsammans portfölj. Jag kan inte riktigt förstå varför 50/50 fördelningen anses vara bra som mellanhink när volaliteten är så pass hög.
Ja, jag menar att om t ex värmepumpen går sönder och jag behöver 100k så tar jag ut det från sparkontot men låtsas att pengarna finns där när jag utvärderar ombalansering.
Min tro är att inte mer än 25% av kontantbufferten kan bli aktuell använda vid ombalansering.