Efter många timmars funderande, pillande, bytande av fonder, experimenterande med andelar, så tror jag att det här får bli versionen av RikaTillsammans-portföljen 2021. I princip ingen skillnad, bara lite byte i aktiedelen.
Det svåraste har varit räntedelen. Jag har varit på och tänkt att minska den, jag har kollat upp AMF Räntefond Lång (tack för tipset @aen) som har en bra korrelation med de långa fonderna, men alldeles för liten volatilitet. Men till slut så var landade jag i framförallt:
- Den har ju fungerat utmärkt, varför mecka med den?
- Vem är jag att ändra i den? Den har fungerat sedan 70-talet och hela poängen är att man INTE ska ha en åsikt om framtiden.
Vilket innebar lite att gå tillbaka back-to-basic. Om jag vill vikta om, då kan jag lika gärna gå all-in och köra en Golden Butterfly, en Weird Portfolio eller en Total Global Market-portfölj. Lätt att det blir mellanmjölk av det hela. Samtidigt har jag kört den i det här formatet sedan 2014, så låt oss fortsätta på det spåret och få historiken. Ingen av förutsättningarna för portföljen har heller drastiskt förändrats från förra året.
Mitt förslag på RikaTillsammans-portföljen 2021
Notera att en andel på 5 % inom en tillgångsklass motsvarar 20 % i en 100 %-portfölj. Det vill säga att t.ex. vi har en 20 % överexponering mot Sverige i den aktiedeln.
Andel | Typ av tillgång | Typ av fond | Fondförslag |
---|---|---|---|
Aktier | |||
15.0 % | Aktier | Global indexfond | SPP Aktiefond Global |
5.0 % | Aktier | Global indexfond | iShares MSCI World Small cap - IUSN (ny) |
5.0 % | Aktier | Svensk indexfond | PLUS Allabolag (ny) |
Korta räntor | |||
25 % | Kontanter | Bankkonto | Saldo på kontot eller bankkonto med insättningsgaranti |
Långa räntor | |||
15 % | Långa räntor | Amerikanska räntor | iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04 |
5 % | Långa räntor | Europeiska räntor | iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL |
5 % | Långa räntor | Europeiska räntor | Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG |
Guld | |||
15 % | Guld | Fysiskt guld | Xetra Gold (4GLD) |
10 % | Guld | Fysiskt guld | WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (GZUR) |
Ja, så forumet, hur låter omdömet?