RikaTillsammans-portföljen 2021 | Låt oss samskapa och hjälpas åt

Tack! Intressant!

Jag har inte haft RT portföljen mer än i knappt 2 år (fortfarande i påfyllnadsfas). Intressant att se hur den står och stampar i perioder, och en del längre perioder av kräftgång, såklart. Senaste månaderna har den ju inte varit så kul, mest pga obligationer gått ner och USD försvagning, tror jag.

Egentliga avkastningen (mer än totalen) ser ut att ha skett under knappt 2 år av de totalt dryga 7 åren. Kanske hade varit intressant att se vad som hände under de stora uppgångarna? Vilka av de fyra delarna gick bra och när. Då kan man få en ökad förståelse för hur den beter sig, och kanske får ner tålamod med att se ”färgen torka”. Man får köra lite FHM ”håll ut, håll i” i perioder helt enkelt :grinning:

2 gillningar

Svårt att bryta ned i komponenterna tyvärr då Nordnet aggregerar det. Men om man gör en proxy på Tradingview så ser det ut som följer omräknat i SEK

• Guld = XAUUSD
  • Aktier = URTH (iShares MSCI World ETF)
  • Långa räntor = IBCL (iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF)
  • Korta räntor = T-OMXRXTBILL

Sedan 2012

Sedan 2016

Förra året (2020)

1 gillning

Super! Stort tack! :+1::+1:

1 gillning

Hej!
Har försökt att följa alla inlägg i denna tråd. Om jag förstår ett inlägg från Jan så kom han att putsa på ett slutförslag för en portfölj för 2021. Tack i så fall. Är tanken att denna portfölj inte skall röras eller skall den justeras när så anses vara bra? Jag tycker denna Idé att skapa en portfölj med så låg risk som möjligt passar mig utmärkt. En sista fråga.
Jag är aktiv sparare i Lysa. Vad skulle skillnaden vara mellan ovanstående portfölj och Lysa? Kanske en dum fråga men ändå.
Tack för alla kloka inlägg. Ibland över min kunskap men om man inte frågar så ingen kunskap.
hälsningar Bernt

2 gillningar

Ja, det kommer ett förslag på denna portföljen. Ganska snart faktiskt.

Syftet med den här portföljen är att ge en absolut positiv avkastning i majoriteten av åren. Något förenklat: “den ska inte gå back”. Det är inget mål som LYSA har med sina portföljer. Deras mål är att de ska gå så som marknaden går i genomsnitt.

Jonas: Tack för ditt svar:)
hälsningar Bernt

Efter många timmars funderande, pillande, bytande av fonder, experimenterande med andelar, så tror jag att det här får bli versionen av RikaTillsammans-portföljen 2021. I princip ingen skillnad, bara lite byte i aktiedelen.

Det svåraste har varit räntedelen. Jag har varit på och tänkt att minska den, jag har kollat upp AMF Räntefond Lång (tack för tipset @aen) som har en bra korrelation med de långa fonderna, men alldeles för liten volatilitet. Men till slut så var landade jag i framförallt:

1. Den har ju fungerat utmärkt, varför mecka med den?
  2. Vem är jag att ändra i den? Den har fungerat sedan 70-talet och hela poängen är att man INTE ska ha en åsikt om framtiden.

Vilket innebar lite att gå tillbaka back-to-basic. Om jag vill vikta om, då kan jag lika gärna gå all-in och köra en Golden Butterfly, en Weird Portfolio eller en Total Global Market-portfölj. Lätt att det blir mellanmjölk av det hela. Samtidigt har jag kört den i det här formatet sedan 2014, så låt oss fortsätta på det spåret och få historiken. Ingen av förutsättningarna för portföljen har heller drastiskt förändrats från förra året.

Mitt förslag på RikaTillsammans-portföljen 2021

Notera att en andel på 5 % inom en tillgångsklass motsvarar 20 % i en 100 %-portfölj. Det vill säga att t.ex. vi har en 20 % överexponering mot Sverige i den aktiedeln.

Andel Typ av tillgång Typ av fond Fondförslag
Aktier
15.0 % Aktier Global indexfond SPP Aktiefond Global
5.0 % Aktier Global indexfond iShares MSCI World Small cap - IUSN (ny)
5.0 % Aktier Svensk indexfond PLUS Allabolag (ny)
Korta räntor
25 % Kontanter Bankkonto Saldo på kontot eller bankkonto med insättningsgaranti
Långa räntor
15 % Långa räntor Amerikanska räntor iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
5 % Långa räntor Europeiska räntor iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL
5 % Långa räntor Europeiska räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG
Guld
15 % Guld Fysiskt guld Xetra Gold (4GLD)
10 % Guld Fysiskt guld WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (GZUR)

Ja, så forumet, hur låter omdömet?

1 gillning

Byt ut VZLD mot GZUR för lägre kostnad.

1 gillning

:blush::+1:

Bara en fråga - är iShares MSCI World Small cap så mycket bättre än Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK? Något mer än avgiften?

Jag tänker bara “å nej, en ETF till att köpa varje månad” eftersom jag är i uppbyggnadsfasen i denna. Fördelen med HB fonden är att man i så fall kan köra månadssparande på 25%iga aktiedelen och ägna tiden åt långräntor/guld.

1 gillning
  1. Vad är motiven för att byta LF Global indexnära samt SEB Hållbar Sverige Indexnära
    till de i ditt nya förslag?

2. När jag söker på ZPRS får jag upp: SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF (Kortnamn ZPRS)
    När jag söker på iShares MSCI World Small Cap får jag upp: iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc (Kortnamn IUSN).
    Kan du klargöra vilket av alternativen du menar?

För att få med tillväxtmarknaderna och hålla på rimlig nivå. Vill man så kan man ersätta SPP med LF Global och lägga till LF Tillväxtmarknad.

PLUS-fonden är liknande som SEB-fonden, men lite billigare och har mindre kapital under förvaltning.

Fel av mig. Menade:

• iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc (IUSN)

Rätt.

Captor Iris Bond säger sig ha en duration på 10-15 år som svensk räntefond. Vet inte om det kan vara nåt komplement för RT-portföljen. Jag har den i min mellanrisk.

Låg tidigare på 10.000 minimiköp men har sänkts till 100:- nyligen.

1 gillning

Ja, ligger på 10.95 år i december. Det är tyvärr för kort.

1 gillning

Jag blev lite osäker på om jag köpt rätt när det gäller de amerikanska långa statsräntorna (iShares $ Treasury Bond 20+yr). I artikeln står det (EUR) men på Avanza står det (USD).

Är denna rätt?

Tickern stämmer (IS04) och det är amerikanska räntor. Måste vara rätt papper och USD som gäller, bara att Jan ofrivilligt planterat ett litet skrivfel :slight_smile:

EDIT: Nix, det står USD i namnet på Avanza, men kursen anges i EUR. Kurs anges i EUR även på nordnet, så kanske det är namnet som är tokigt på Avanza istället. Hur som helst stämmer tickern och det är rätt papper du hittat!

1 gillning

Tycker dock att det skulle vara intressant att se hur denna skulle påverka en svensk variant av portföljen, likt som någon gjorde för räntefond lång.

Ogillar lite tanken att vara olika viktad mot valutor mellan de olika tillgångslagen, tänker att det då i värsta fall kan bli en kombinationseffekt av valuta och tillgång. Sedan kan ju valutarisken spela ett spratt på kort sikt (vad är egentligen kort sikt m.h.t. denna portfölj?), även om det är ett nollsummespel på lång sikt. Portföljen är ju ändå från början till för en amerikansk investerare vad jag förstår, men hur ser den bästa varianten ut för en svensk investerare?

Missade denna tråd och byggde en RT-portföj utifrån blogg-inlägget från 2019. T.ex är ju inte korta räntor med alls i 2021 uppdateringen, är detta något jag bör ändra i min portföj och sälja @janbolmeson?

Jag har också en ”gammal” version med korta räntor som jag planerar att ombalansera. Korta räntor ger ju tyvärr inte så bra avkastning idag.

Fortsatt intresserad av en svensk variant och en med räntor som snittar löptiden på korta och långa - borde kanske leda till att man slipper mixtra med portföljen för att riktigt korta eller långa räntor inte ger nått? :thinking:

Hej!

Ni missar en viktig tillgångsklass! Bitcoin!

Morgan Stanley

Fidelity

Lycka till!

@Daniel_Nilsson rekommenderar du inte alls att man ska ha TIPS i en portfölj? Har IS04 och guld redan.