RikaTillsammans-portföljen enkel version

Välkommen hit! :slight_smile:

Förstår hur du tänker - att du vill ha ett stabilt sparande.

Jag har själv en RT portfölj som jag bygger upp sedan 1-1.5 år och den har väl gått ok förrutom senaste 3 månaderna när långräntedelen inte gått bra, men den går ju inte plus alla år :slight_smile:

Fördel är stabilitet. Nackdel är begränsad avkastning, kanske 4-5%, men det vet du nog redan.

Tror att den ursprungliga varianten ”permanenta porrföljen” ombalanserades årligen. Men det finns en del som inte ombalanserar mer än när något av de 4 tillgångsslagen ändrar mer än 5%enheter. Alltså någon av tillgångarna blir under 20% eller över 30%, då ombalanseras den. Sätt dina egna regler.

Ja passar utmärkt i en mellanrisk hink. Lägre risk än alternativet en 60/40.

Korträntedelen tycker jag du ska sätta på sparkonto med ränta. Det är också Jans rekomendarion för 2021. Det är bättre och säkrare än korta räntefonder så som räntorna är idag.

På långränte sidan så har du bara EUR. De har gått ok senaste tiden jämfört med långa USD räntor men så behöver det inte vara i framtiden. Så jag hade nog delat den i 2 med både USD och EUR .

Du kan ju börja med din RT variant sen när du fått in tillröckligt med pengar i den och tex ska ombalansera om ett år eller så, då kan du lägga till alla komponenterna såsom i Jans uppdaterade version för 2021 - se i slutet av detta avsnittet - och lycka till :grinning::+1:

3 gillningar