Njae… han var ju klar på att indexfonder fortfarande ger bäst odds (så han hade sina egna pengar investerade). Sedan är han ju akademiker också och de utesluter ju aldrig något så länge det är teoretiskt möjligt. Visst det finns fonder som är köpvärda, men problemet är ju fortfarande att hitta dem. Det som jag tog med mig var ju att han gav ett par ledtrådar.
Ok, då uppfattade vi nog budskapet olika. Min tolkning av det han sa var att om du kan få två liknande fonder för samma avgift där den ena är aktiv och den andra är en indexfond så är oddsen större att den aktiva är bättre. Lite beroende på storleken på fonden verkar det som dock. Jag fick känslan av att indexfonder klarar bättre av större storlekar än aktiva fonder.
Underbart! Bästa gästen ni har!
Fråga honom gärna mer om hans kommande ETF (som har arbetsnamnet “Tactical Gold”) och om han vet hur man kan täcka upp hålet som uppstått med råvarufonder efter att Handelsbanken Råvarufond lagt ner och vad han tänker kring råvaror idag och i framtiden.
I samband med diversifiering bör nämnas att via PLUS småbolag investerar du i 250 svenska bolag, via AMF småbolagsfonden investerar du i typ 75 svenska bolag. Så det är mer vårde för pengarna rent diversifieringsmässigt med PLUS vs AMF där
Men borde inte den passiva fonden då, teoretiskt, kunna ta ytterligare lite mindre betalt? Jag tänker att två identiska fonder har en viss grundkostnad som man inte kommer ifrån oavsett om förvaltningen sedan är passiv eller aktiv. Förutsatt att den aktiva fonden åtminstone ska gå lika bra som index (före avgifter), så borde den passiva alltid kunna “prisa in sig” under den aktiva.. det är iaf vad min magkänsla säger..
Så är det. men för att kunna bedriva en aktiv fond så måste man nästan skala ner på antalet bolag. Jag har bägge två i lika mängd dock för att få in lite mera aktiva fonder i min portfölj. Jag anser att även detta är en dimension att diversifiera inom, dvs. aktiva vs passiva fonder.
Sedan medför ökad diversifiering nästan alltid en kostnad på olika sätt i många sammanhang. Det billigaste vore ju 100% Nordnet Indexfond Sverige, 0% avgift, 0% källskatt, 0% courtage. Sedan kostar varje diversifiering man gör lite. Det gäller att avgöra om kostnaden för diversifieringen är värt det eller inte.
Underbart!
Har säkert lyssnat på dubbelavsnittet som ni gjorde senast med honom 4-5 gånger.
Förstår vad du menar. Jag har dock svårt att hitta tillräckligt billiga aktiva fonder hittils.
Absolut. Jag är beredd att betala lite mer om det ökar diversifieringen.
Väljer LF Global indexnära över Avanza Zero pga detta.
Inkluderar i portföljen LF Tillväxtm. indexn. och HB Global Småbolag ind. crit. pga detta, trots deras högre avgifter.
Hmm. Jag tror du har rätt. Vi kanske ska samla ihop lite kompletterande frågor. ![]()