Jag förstår, och uppskattar prestigelösheten.
Som jag sagt tidigare, grymt kul verktyg och hela diskussionerna kring det och vilka dimensioner som påverkar är intressanta!
Det jag menar är otydligt är väl egentligen vad kalkylatorn ska säga användaren. Som jag personligen förstår förklaringen i den inledande texten så är det för att sätta ens ekonomiska situation i sammanhang av rikedomstrappan, och förklara avvikelser i känsla av nivå jämfört med vad den rena nettoförmögenheten skulle antyda. Det kan säkert också extrapoleras till det större målet som jag har förstått det i att kunna rikta rätt information till rätt målgrupper.
Jag skulle också säga att känsla av nivå är förknippat med uthålligheten i nivån, och om man är på väg uppåt eller neråt i trappan. Om man har en förväntat ökande real (utan justeringar även nominell iofs) nettoförmögenhet så är man på väg uppåt. Av de skäl som nämnts i de sista typ 20 inläggen i tråden kommer det vara naturligt att nettoförmögenheten växer mindre procentuellt ju högre upp i trappan man kommer, men jag tror personligen inte att det ger känsla av att vara lägre på trappan än vad förmögenheten antyder.
Visst, man har inte lika snabb ökningstakt (derivata på nivå-kurvan över tid), men är det ökningstakten som bestämmer vilken ekonomisk frihet man känner att man har? Kanske möjligtvis om man sätter det i relation till ett slutmål som är högre, men då är det ju ambitionerna om en annan framtida livsstil och ekonomiska möjligheter som bestämmer det, inte nuläget.
Så möjligtvis att förtydligandet skulle vara att kalkylatorns nivå även säger något om hur snabbt du är på väg att förflytta dig i trappan, med implikationer av framtida ekonomisk frihet.