För att svara både @Otto1 och @stabac så håller jag med om att resultatet i Rikedomskalkylatorn inte är svaret på vilken nivå du är på i Rikedomstrappan, det säger den “råa/hårda” nettoförmögenheten utan korrigeringar.
Därför kallade jag det för Ekonomisk status när jag började skriva om detta i somras, för att skilja det från trappans nettoförmögenhet. Nettoförmögenheten är den enskilt viktigaste parametern i den ekonomiska statusen, sen tillkommer de andra parametrarna.
Kalkylatorn kan visa på varför du inte kan vara på den nivå som Rikedomstrappan i sitt grundutförande visar på, exempelvis att allt kapital är till stor del bundet, du har ingen likviditet för vardagen och oförutsatta händelser.
Kalkylatorn kan visa varför du som ung med liten nettoförmögenhet ändå kan ha en relativt god ekonomisk status då nettoförmögenhetsutvecklingen är hög och en stor del av tillgångarna är likvida, Samtidigt som det dras ned lite för att du har relativt stora anskaffningsbehov för att bygga det hem och farmtid. Du har en bättre ekonomisk status än vad bara nettoförmögenheten visar i trappan.
Kalkylatorn kan visa för en äldre att det är OK att nettoförmögenheten minskar då man är äldre, det är helt OK att helt eller delvis leva på kapitalet, även om nettoförmögenheten minskar så kan den ekonomiska statusen vara OK
I slutändan är min tanke att korrigeringarna i stort ska bli neutrala, då har man en balanserad ekonomi, där nettoförmögenheten växer lite lagom till man blir pensionär för att sedan åtminstone inte fortsätta att öka i samma takt tills man dör. Man har en “vettig” likviditet i vardagen osv.
Sen är fortfarande storleken på korrigeringarna under utveckling, tack vare forumet har vi fått mer ordning på likviditeten där den ursprungliga kurvan som var gjord på “känn” har gjorts mer matematiskt rätt då man tidigare överkompenserades.
Vi har diskuterat nettoförmögenhetsökningen, där vi satt “mittpunkten” med +10%/år som rimligt då det är där man hamnar för att få en acceptabel pension, sen får vi fundera vidare på hur det ska se ut uppåt och nedåt.
Sammanfattningsvis så bestäms rikedomsnivån på nettoförmögenheten. Den ekonomiska statusen som kalkylatorn ger visar svagheter, styrkor och möjligheter i din ekonomi. @janbolmeson får nog justera lite i texterna runt detta.