Rikedomsnivå-kalkylatorn: räkna ut din riktiga och känslomässiga nivå i Rikedomstrappan

Bra resonemang. Det är ju också därför det generellt är vettigt att titta på nettoförmögenheten, även om den inte alls säger allt. En del verkar vilja titta bara på likvida tillgångar. Men man kan ju använda ickelikvida tillgångar till att öka på sina lån. Även ickelikvida tillgångar kan man ju sälja av. Jag skulle t.ex. kunna likvidera i princip hela min förmögenhet, men det skulle ta nåt år (och mycket ångest, för all del).

Sedan finns det ju en massa saker som inte syns. Det är skillnad på att ha en extra lägenhet i Frankrike (som man kan sälja), eller en extra lägenhet i Frankrike som man äger helt själv men där svärmor bor, och som man därför absolut inte kan sälja på ett decennium eller två.

Och Nick tänker ju såvitt jag kan förstå att nivåerna upp till och med nivå 4 i första hand för personer som jobbar, eller har en normal pension (över nivå 4 blir det mindre viktigt). En person i FIRE med 15 miljoner i kapital har nog betydligt sämre ekonomi än någon med 12 miljoner och ett högavlönat jobb.

1 gillning