Hej! Sitter och funderar lite på detta med nivåer och steget från 3 till 4.
Om man är runt nivå 3,5 – säg 5 milj på väg mot 10 milj – och nått dit tidigt (runt 30 för min del), kan man då börja “coasta” mot nivå 4? Alltså trappa ner jobbet, låta kapitalet växa själv och samtidigt börja leva mer som på nivå 4 redan nu – göra livet rikare här och nu, spendera mer av inkomsterna och även mentalt försöka kliva in i nivå 4 innan man faktiskt nått dit.
Är det här en rimlig strategi – eller riskerar man att lura sig själv om man går över för tidigt?
Du kan ju laborera med olika upplägg i ränta-på-ränta-kalkylatorn för att komma fram till hur lång tid det tar att nå nivå fyra om du slutar sätta in pengar nu. Hur lång tid skulle det ta om du dessutom jobbar så lite att du behöver nalla av kapitalet?
Det låter mindre som en “trappfråga” och mer som en vanlig coast-FIRE-kalkyl. Jag skulle sätta mig med miniräknaren, almanackan och ett anteckningsblock.
Men, den stora frågan jag skulle ställa mig rör nuläget. Är man 30 kanske familjebildning redan är ett faktum eller inte ens påbörjad? Och vad är målet? Är det enbart att nå steg fyra någon gång eller finns det annat därute i världen som lockar?
Det går coasta in i nivå 4. Det beror klart på hur mycket extra nivå 4 utgifter man drar på sig. Pensionskapitalet kommer växa även om du helt slutar investera själv. Men det tar ju längre tid och du kommer ha en känsligare ekonomi med höga utgifter och långt tills pensionen blir tillgänglig. Är det dessutom barn på gång så kommer det troligen bli ett naturligt avbräck i kapitalbyggandet.
Grejen på nivå 4 är ju att det mesta man vill ha egentligen kan finansieras av avkastning. Det är den som driver ditt nettokapital och gör att vad ens egna inkomster går till spelar mindre roll. På nivå 3 har man lägre avkastning och vart inkomsten går spelar större roll.
Min tanke är att man kan perioda. Dvs man får högre inkomster och använder dem till att bygga kapital i några år. Sen firar att man kommit till sin nuvarande nivå med att ta något år av väl valda lifestyle creeps, åker på någon resa, mm. Sen börjar man på kapitalbyggandet igen. Med lite finare grejer och roliga upplevelseri bagaget. Kanske med någon ny standard för livet. Om det är bättre mat på Ica, fler restaurangbesök eller städhjälp beror på var man tog paus och vad man prioriterar.
Högst troligen borde du kunna coasta men räkna på det.
Ligger allt i bostadsvärde hade jag nog coastat först när en betydande del ligger investerat så man inte lägger hela framtiden i bostadsmarknadens utveckling.
Samma kan sägas om du är väldigt riskavers och har hela kapitalet på bankkonto där kapitalet snarare urholkas än dubblas över tid.