1: Är det värt att fortsätta spara ca 10% av sin lön när man är på nivå 3 om det är ”bara” ~3 500:-/mån?!
2: Kan någon utveckla och förklara den logaritmiska logiken i den linjära grafen från nivå till nivå.
Exempel: Menas det att det är lika ”belönande/kämpigt” att gå från 10 000-20 000 på nivå 1 som att gå från 100 000 - 200 000 på nivå 2 och som att gå från 1 milj - 2 milj på nivå 3 osv…?!
Bara du vet om det är värt att fortsätta spara. Jag är på nivå 3 och fortsätter absolut spara.
Att nivåerna är logaritmiska gör det just väldigt tydligt att det krävs olika metoder för att nå de olika nivåerna. Att vara på nivå 1 och få ihop 10k kräver “bara” att du lyckas få en inkomst som överstiger dina utgifter. Att nå nivå 2 innebär att du kommer behöva göra det över tid och ha ett aktivt sparande, inte bara under en kort period.
För nivå 3 krävs mer - att du har investeringar som växer till sig, eller pension, eller ett hus som exempel.
För att nå nivå 4 behöver du göra samma sak fast mer extremt - men då kanske du också bara kommer precis in på nivå 4, det är för de flesta väldigt svårt att nå 50 MSEK genom att bara äga sitt boende och ha en hög sparkvot.
Vill du bara ha lättare mål för ditt sparande rekommenderar jag att kolla på avanzas milstolpar som kommer tätare
1: Jag sparar till att gå ner i tjänst eller nåt annat åt det hållet. Alternativt om något fint boende bara trillar i knäet kanske det trumfar. Inget hugget i sten gällande målet. Men blir nog då antingen eller…
2: Cirka hälften är likvida medel.
3: Närmre 2 än 4.
4: ~20 år
Ja, när man tänker så förstår man skillnaden. Däremot efter att ha lyssnat på poddavsnitten gör det ingen märkbar skillnad i leverne sen om 20 år. Det är isf och jag kanske verkligen vill satsa på nivå 4 men det kräver också vissa uppoffringar idag då… och då är 6 eller 8 milj ingen större skillnad (galet nog).