>10M-stapeln, är det flera milstolpar? Alltså typ 20, 50, 100 eller vad det kan finnas?
Det grafen inte visar är balansräkningen för personerna som uppnått respektive ”sparande”.
Exempel: Jag skulle snabbt kunna nå flera milstolpar om jag ökade belåningsgraden på huset…
Det här tog oroväckande lång tid för mig att ”hämta hem” och kunna förhålla mig till.
Till TS: Svaret på din första fråga är att det helt och hållet beror på varför du sparar.
Om ditt sparmål är en utlandsresa 2026 så är det en alldeles rimlig sparkvot ur kassaflödet för en framtida konsumtion.
Om ditt sparmål är att bli rikare så är det en rimlig (om än långsam) väg för att nå målet.
Om ditt sparmål är att nå nivå 4 så spelar det månadssparandet mindre roll och du bör kanske se dig omkring efter andra strategier (ökade intäkter / belåning / etc).
Kul trådstart! Lycka till med din ekonomi!
Ja. De har staplar var 10 miljon. Jag har sett värden hos en kompis upp till 50, men det är typ 0, därav att jag slog ihop dem.
Du får gärna utveckla.
blev nyfiken.
Hur kan det vara större andel som har uppnått >10 Miljoner än som har uppnått 9 miljoner? Rimligtvis så har de som ligger över 10 miljoner även uppnått 9 miljoner.
För att det är milstolpar som är 10, 20, 30 osv så den stapeln räknar samma person flera gånger om. Blir lite knepigt att ha den med det där formatet faktiskt
Detta är jag med på men det blir helt fel att presentera datan på detta sättet tycker jag.
Så det är en större andel av kunderna som har uppnått >10 miljoner än vad som har uppnått >9 miljoner? Hade varje stapel redovisat andelen som befinner i respektive intervall så hade jag tyckt det var mer korrekt.
Per 5 november 2024.
Jag har gjort bara sammanfattat alla dessa bilder
Om ni har ett bättre sätt hur jag ska illustrera grafen, så bara säg till ![]()
Nej. Stapeln för 9 miljoner är se som har mellan 9 och 10 miljoner. Precis som den tidigare är för dem som har mellan 8 och 9 miljoner.
Anledningen att den för 10 är högre är att den inte bara är för dem mellan 10 och 11. Alla enmiljonssataplar över 10 blev antagligen för små för att visa så de slog ihop alla som har >10 miljoner till en stapel.
Inte så konstigt egentligen för det hade blivit ett väldigt långt och tråkigt diagram om de fortsatt med 1miljoners-staplar. Och det har redan tydliggjort hur fördelningen ser ut.
Nä, den här grafen funkar inte.
Om totalen för alla staplarna hade varit 100 % så hade det funkat.
Men… eftersom exempelvis de 49 % som har uppnått milstolpen 50 000 kr även ingår i de 71 % som har uppnått milstolpen 10 000 kr så bör ju samma logik kunna appliceras på resterande del av grafen.
Den andel av Avanzas kunder som har uppnått milstolpen > 10 miljoner har ju även uppnått 10 000 000 kr.
Det blir liksom inte rätt att addera procentenheterna för resterande milstolpar.
Det hade funkat om samtliga staplar hade varit separata delmängder ur populationen.
Visst, jag fattar hur det är tänkt. Men det blir inte rätt. ![]()
![]()
![]()
Nej, det är inte det som visas i grafen. Det står tydligt att det som visas i grafen är de som har uppnått respektive milstolpe.
Testa att summera procentalen så ser du att det är betydligt mer än 100% vilket det såklart inte kan vara om grafen visar det som du säger.
Felet uppstår när du adderar de olika procenttalen för de olika milstolparna som ligger över 10 miljoner.
Det har du rätt i. Man ser ju redan på de 2 försra staplarna att de utgör mer än 100% så det kan inte va fördelningen av var folk befinner sig. Utan hur många som passerat stolpen, även de som nu är på någon annan.
Det gör att ingen stolpe för mer pengar kan va högre än de tidigare eftersom alla dem måste också ha passerat den stolpen. Så >10miljonersstolpen ska inte kunna ca större än de andra.
Då får man göra ett annat diagram som visar andelen som befinner sig på varje nivå vilket skulle resultera i en totalsumma på 100%
Eller finns det någon annan bra förklaring? Spännande!
Ah… ok. Fattar. Min miss. Så om jag sätter det på 0.2% så blir det mer rätt.
EDIT: uppdaterat nu.
Ser bättre ut. Men måste nog säga att ett diagram med vilken nivå folk befinner sig vore mer intressant än hur många som passerat den. Att detta blir en skidbacke är ju ganska självskrivet.
Dum fråga…får man nått när man uppnår dessa steg eller är det bara ett sätt för Avanza att få folk att känna sig duktiga. . . .o kanske ett sätt att få dom att kunderna inte vill ta ut pengar o “tappa nivåer”