Riksbankchefers portföljer

Kanske partnern äger alla värdepapper…? Kanske för att inte behöva redovisa innehav?

Försökte kolla upp det där men blev inte så mycket klokare - tror artikeln baseras på de innehav de är skyldiga att anmäla enligt 4 kap. 4 § 1 riksbankslagen, och den punkten hänvisar i sin tur till 1 kap. 1 § lagen om handel med finansiella instrument, och den paragrafen hänvisar i sin tur till 1 kap. 4 § lagen om värdepappersmarknaden, och den paragrafen… orkar jag inte läsa.

Egentligen borde väl pensioner, åtminstone de delar som de själva placerat i fonder, och även kapitalförsäkringar ingå - syftet med att de är tvungna att redovisa innehaven är väl just för att kunna granska jäv (antar jag?), och då spelar det ju ingen roll om ägandet är inom tjänstepension, kapitalförsäkring eller annat. Men min slutsats efter mitt försök till grävande är att man får nog fråga GP och/eller Riksbanken för att få ett korrekt svar.

Etiska regler (riksbank.se) - detta verkar antyda att kapitalförsäkringar innefattas men inte pensioner, dock inte heller svenska specialfonder…? Åtminstone när det gäller Riksbankens anställda, vet inte om direktionen inkluderas i det.

3 gillningar